M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Media-uitgaven ministeries in een jaar verdubbeld
Door onze redacteur MARCEL HAENEN
Voor omgang met de media werd aan dergelijke externe adviseurs in 1995 en 1996 3,6 miljoen gulden betaald. Hulp bij het opzetten van 'massamediale campagnes' van de overheid kostte 8 miljoen gulden. Dit blijkt uit informatie die NRC Handelsblad met een beroep op de Wet openbaarheid bestuur heeft gekregen van de minister-president. Uit het per departement gerangschikte overzicht blijkt dat ministers steeds vaker een beroep doen op de hulp van pr-adviseurs naast de inschakeling van de eigen departementale voorlichtingsafdelingen. Het Tweede-Kamerlid Koekkoek (CDA) meent dat de cijfers aantonen dat er op pr-gebied sprake is van ,,het smijten met geld''. De verreweg hoogste uitgaven voor mediatrainingen zijn gemaakt door de ministeries van Defensie en Justitie. Defensie betaalde voor media-trainingen in 1995 242.500 gulden, vorig jaar was dit bedrag opgelopen tot 909.000 gulden. Een woordvoerder van Defensie ziet de stijgende kosten als antwoord op ,,de kritiek op de wijze waarop militairen vroeger met de media omgingen. Er is nu geïnvesteerd in een fors programma van opleidingen omdat de verzoeken van de media om vraaggesprekken met militairen hand over hand toenemen''. Justitie betaalde de afgelopen twee jaar 1,3 miljoen gulden voor externe mediatrainingen. 7,5 Ton was gemoeid met het opleiden van ambtenaren in omgang met de media in het kader van de parlementaire enquête opsporingsmethoden. Koekkoek noemt het ,,buiten proportie'' dat Sorgdrager de directeur van Berenschot communicatie, D. Istha, vier ton betaalde omdat hij haar een half jaar adviseerde in 1995. ,,Bij het inhuren van public relations speelt geld klaarblijkelijk geen rol'', zegt Koekkoek. Overigens blijkt Istha voor advisering van het Amsterdamse OM in het Hakkelaar-proces ruim 87.000 gulden te hebben verdiend. Bijna twee keer zoveel als aanvankelijk door justitie werd gemeld. Istha berekent volgens Kok ,,de categorie hogere tarieven in deze sector''. Koekkoek noemt het pikant dat de officieren van justitie onlangs hebben verklaard dat Istha ze alleen adviseerde ,,niet te geeuwen in de camera''. Uit het overzicht van pr-kosten blijkt dat Landbouw het enige departement is dat geen gebruikmaakt van externe media-adviseurs voor trainingen of campagnes. CDA wil overleg over uitgaven pr en media
Het CDA wil een overleg met het kabinet over de uitgaven van externe public relations. Koekkoek zegt dat er ,,structureel goede voorzieningen'' voor dergelijke activiteiten moeten zijn om te voorkomen dat er meer dan incidenteel een beroep wordt gedaan op pr-hulp van buitenaf. Hij wijst op de tarieven van particuliere adviseurs. Istha bracht 3.750 gulden per dag in rekening voor hulp aan Sorgdrager. Kok noemt dit bedrag ,,niet ongebruikelijk''. Volgens de minister-president mogen departementen overgaan tot het inschakelen van externe media-adviseurs als er ,,tijdelijke capaciteitsproblemen zijn bij departementale voorlichtingsdirecties'' of als er behoefte is aan ,,specifieke expertise bij complexe grootschalige beleidsvraagstukken''. Een woordvoerder van Landbouw zegt dat de opgave voor dit ministerie waarschijnlijk berust op een vergissing. Men zou wel kosten hebben gemaakt. Een woordvoerder van Defensie zegt dat er altijd grote verschillen in uitgaven voor mediatrainingen zullen zijn per departement. ,,Mensen zien nu eenmaal liever een bevelhebber op tv dan de directeur van rijkswaterstaat''. Om te zien of de trainingen effect hebben, adviseert Defensie vanavond te kijken naar de bevelhebber van de landmacht, generaal Schouten, in het programma B & W.
|
NRC Webpagina's
19 MAART 1997
|
Bovenkant pagina |