M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Internet in de VS
Door Lucas Ligtenberg
,,In totaal hebben één miljoen kinderen de Internet-site van Nathalie bezocht'', vertelde Scott Webb deze week op een conferen tie over on-linediensten van Jupiter Communications. ,,We kregen 75.000 kinderen per week die de tocht van Nathalie volgden.'' Voor Nickelodeon, onderdeel van amusementsconcern Viacom, is Nathalie een experiment met als doel uit te vinden hoe kruisbestui ving tussen televisie en Internet zou kunnen werken. De response was overweldigend positief. Kin deren stuurden e-mail en vertelden over hun eigen ervaringen. Er zijn nog geen nieuwe plannen voor an dere series. Viacom is niet het enige concern dat experimenteert met Internet en naar vormen zoekt om het nieuwe medium te gebruiken. Het lijkt wel of elk Amerikaans bedrijf dat iets te maken heeft met visuele media nu zoekt naar een manier om Inter net te integreren. Analisten gaan er vanuit dat Internet op het punt staat door te breken als massame dium. ,,Internet is nu net als radio in de jaren dertig, tv in de jaren vijf tig'', aldus Gene DeRose van Jupiter Communications. ,,We weten niet precies waar het heen gaat maar we weten dat het groot zal worden. Van groot wordt het gro ter - niet noodzakelijkerwijs be ter.'' In de VS zijn nu ongeveer 15 mil joen huishoudens on line, 14 pro cent van het totaal van 105 miljoen, maar dat aantal groeit nog steeds hard. Volgens een nieuw onder zoeksrapport van Jupiter Communications zullen dat 40 miljoen huishoudens in het jaar 2000 zijn en ongeveer 48 miljoen huishou dens in 2002. Het aantal huishou dens zal ongeveer gelijk blijven. Wat zeker gaat verschuiven is het belang van de personal computer. Hij krijgt concurrenten in huis. Nu komt praktisch 100 procent van de on-linegebruikers nog op het net via een pc. Over een paar jaar zal de pc nog steeds dominant zijn maar de grote concurrent wordt de televisie, die over vijf jaar voor 22 procent van de Amerikaanse huishoudens de belangrijk ste toegangsweg naar on-linedien sten wordt. Binnen die groep val len ook de game-apparaatjes die een weg naar het net bieden. Een andere speler wordt de screenphone of beeldschermtelefoon. Die neemt echter een bescheiden plaats in: vijf procent zal die ge bruiken als voornaamste ingang. Natuurlijk zijn er overlappingen. Veel van de huishoudens met een pc zullen ook een tv-ingang naar het net hebben en ook een beeld schermtelefoon. In presentaties van vertegen woordigers uit de industrie wordt al bijna geen onderscheid meer ge maakt tussen de zuivere Internet toegangsverschaffers (ISP's of In ternet Service Providers) en on-line diensten die, naast veel andere mo gelijkheden, ook Internet bieden. Die tweede groep, waartoe bij voorbeeld CompuServe, Ameri can On-Line (AOL) en Microsoft On-Line Network (MSN) behoren is hard bezig over de ISP's heen te walsen. De trend heeft zich op twee fron ten gezet. Allereerst is AOL op prijs gaan concurreren. Het biedt pasklaar, onbeperkt Internetge bruik plus zijn eigen diensten aan, voor een eenheidsprijs die hetzelf de is als die van de ISP's. Daar naast heeft MSN onlangs zijn 'ge zicht' veranderd en biedt het een service die naadloos overschakelt van Internet naar de eigen diensten en weer terug. Bij AOL en Com puServe is het gaan surfen op In ternet een afzonderlijke handeling. De gebruiker heeft bij MSN het idee gekregen dat hij zodra hij zich heeft aangemeld direct al op Inter net zit. In de VS is AOL veruit de groot ste Internetclub met 8 miljoen le den in totaal, van wie 7,5 miljoen in de VS zitten. AOL heeft 100.000 gebruikers in Canada en, zo zegt een woordvoerder: ,,De rest zal wel in Europa zitten.'' AOL is niet echt geïnteresseerd in Europa. Nummer twee is CompuServe met 5,4 miljoen leden wereldwijd. 2,5 mil joen CompuServers zitten in de VS, 900.000 in Europa, 1 miljoen leden in Japan via Nifty, en de rest elders in de wereld. CompuServe heeft Japanse, Duitse, Franse, Spaanse en Nederlandse versies van zijn software. MSN is nog geen anderhalf jaar bezig, maar heeft in middels 2 miljoen abonnees en AT&T Worldnet, ook pas betrek kelijk kort geleden begonnen, heeft er 775.000. Wat betekent een doorbraak van Internet als massamedium? In de praktijk houdt dat in dat er geld moet worden verdiend en dat elk bedrijf zijn best doet om een goed model daarvoor te vinden. ,,Er is een consumentenmarkt op Inter net'', zegt DeRose van Jupiter, ,,maar die stelt nog niet veel voor.'' Op dit moment zijn de meeste ge bruikers aan het e-mailen, ze zoe ken amusement (gesprekken, sport, spelletjes, trivia) en informa tie over amusement. Velen zijn al leen maar aan het rondkijken. In ternet ziet er nog niet echt geweldig uit op televisie en wat dat betreft staat WebTV nog in de kinder schoenen. WebTV is een van de veelbelo vende manieren waarop Internet bij een groot publiek wordt ge bracht. Internet is nu nog iets dat zich in de werkkamer bevindt en de surfer zit op een rechte stoel. Straks bereikt het de huiskamer en zit de surfer onderuit op de bank. Het bedrijf WebTV geeft de tech nologie in licentie aan Sony en Phi lips, die haar op hun beurt aanbie den. Voor een paar honderd dollar plus een maandelijks bedrag kan de Amerikaanse consument, geze ten voor de televisie, het Internet op. Er is een Internetbox, een toet senbord en de gebruiker krijgt via Philips of Sony een abonnement op een ISP. Als de telefoon gaat, schakelt WebTV tijdelijk uit en kan de consument dat telefoontje nemen. Volgens analisten zijn er sinds de introductie in oktober vo rig jaar in totaal zo'n 60.000 WebTV-boxen verkocht, waarbij Sony meer heeft verkocht dan Phi lips, dat de naam Philips Magna vox gebruikt. Topman Steve Perlman van WebTV is redelijk tevreden. Een onderzoek naar wie WebTV aan schaffen heeft hem opmerkelijke gegevens verschaft. Het is geble ken, zegt hij, dat dat de doorsnee-Amerikaan is. Van de Amerikanen heeft 39 procent thuis een PC; van de WebTV-gebruikers heeft 35 procent er een. Veertien procent van de Amerikanen is on line, voor WebTV gebruikers is dat exact hetzelfde percentage. Bijna alle ge bruikers, 96 procent, blijken tevre den met hun aankoop. Sony en Philips vonden dat zo onwaar schijnlijk dat ze er een eigen onder zoek tegenaan gooiden. Hieruit bleek dat zelfs 97 procent tevreden was over WebTV. Philips en Sony adverteren veel voor WebTV. Hun pioniersactivi teiten kosten enorm veel geld, maar voor een deel van hun succes zijn ze afhankelijk van andere krachten. De push die Internet nu nodig heeft om te groeien is het vertrouwen van adverteerders. Die groep is nog zeer terughoudend om geld te besteden op Internet. De advertentieomzet op Internet was vorig jaar 200 miljoen dollar, ter wijl de totale Amerikaanse beste dingen aan reclame 173 miljard dollar bedragen. ,,Adverteerders zijn altijd de laatsten om een nieuw medium te steunen'', aldus Richard Glover van ESPN, een sportzender met een zeer succesvolle Internetstra tegie in de vorm van ESPN Sports zone. Een probleem daarbij is dat er geen goede meetmethodes zijn om te kunnen nagaan hoeveel paar ogen een advertentie zien. Zoek functies kunnen ook zorgen voor meetbare klikken zonder dat ie mand de advertentie ziet. Ook is niet duidelijk of een gebruiker twee keer langskomt of dat het twee ver schillende gebruikers zijn. Inmiddels is voor iedereen dui delijk wat de problemen zijn en ie dereen kampt met dezelfde handi caps. Bedrijven experimenteren wel veel en de professionele Inter netdiensten doen daar graag aan mee. ,,Als iemand als Procter & Gamble langskomt en zegt: dit is hoe wij het willen spelen, dan speel ik mee. En zo is het gebeurd'', al dus onlangs George Bell, topman van Excite. Bij AOL is het verschijnsel ad vertenties al ingeburgerd. Het be drijf speelt nu zelfs met het idee om advertenties te vertonen in de chatrooms, de populaire forums waar mensen met elkaar zitten te klet sen. Veel gebruikers verwachten dat de forumdeelnemers daar niet van geediend zullen zijn, maar ad verteerders zijn geïnteresseerd en denken dat ze het op speelse wijze kunnen introduceren. Het is een van de tekenen die erop wijzen dat de massamarkt bij AOL al binnen is. Robert Pittman, topman van AOL, gaat daar ook vanuit en denkt al verder over hoe die markt eruitziet. ,,Op de markt voor het grote publiek gedraagt de consument zich altijd hetzelfde'', zegt hij. ,,Dat betekent dat hij op de beken de merknamen afkomt en dat we dus een consolidatie in de industrie zullen zien.'' Volgens Pittman mik te AOL een paar jaar geleden al leen op pc-bezitters maar dat is veranderd. ,,We richten ons op ie dereen, ze kopen vanzelf wel een pc'', aldus Pittman. Andere wetten die op de massa markt gelden zijn dat de consument groot gemak wil. Hij koopt dan niet het beste produkt maar de bekendste merknaam, en hij wil een soort instant Internet. ,,De consument wil geen la carte be diening'', zegt Pittman van AOL. Diverse bedrijven hebben al soft ware ontwikkeld die het mogelijk maakt voor gebruikers om alleen dat te krijgen waarin ze geïnteres seerd zijn. Ze geven op dat ze nieuws over sport willen en ander amusement of informatie en zon der dat ze iets hoeven te zoeken wordt dat keurig op het scherm be zorgd. Voorop loopt PointCast, een be drijfje uit Californië dat in enkele maanden een van de bekendste na men in de Internetindustrie is ge worden. Voor een komende beurs gang van PointCast lijkt minstens zoveel belangstelling te bestaan als voor die van Netscape twee jaar ge leden. Het foefje van PointCast wordt echter door talloze bedrij ven overgenomen die vergelijkbare software ontwikkelen. Het Internet bereikt een kritisch punt waarna het verandert in een massamedium. Volgens sommigen is dat punt al lang geleden bereikt. Volgens adverteerders is dat nog helemaal niet duidelijk. Transac ties op Internet zijn ook nog steeds meer woorden dan daden. Waar zijn al die virtuele winkelcentra of warenhuizen? Ze zijn nog in aan bouw want er zouden te weinig klanten zijn. Alleen software wordt via het net verspreid maar vaak is dat gratis. Toch blijkt er wel ruimte te zijn voor gespecialiseerde produkten. Het succesverhaal bij uitstek is amazon.com, een boekhandel op het World Wide Web. Het bedrijf noemt zich de grootste boekhandel op aarde en Amazon beweert ze ven keer zo veel te verkopen als de tweede grootste boekhandel. De zaak levert in 125 landen en groeit met 20 tot 30 procent per maand. Hij kan praktisch alle Engelstalige boeken leveren en is een lieveling van uitgevers. ,,Uitgevers kennen hun klanten niet, wij wel'', aldus Marc Breier, topman van Amazon. Volgens analisten zal er altijd ruimte blijven voor gespecialiseerde Websites, maar ontwikkelt In ternet in zijn geheel zich onherroe pelijk tot een medium dat net zo veel aandacht wil trekken als tele visie: alomtegenwoordig en luid. Een kwart van alle huishoudens zal straks amusement op hun Internet apparaat willen zien, zegt Gary Griffiths, topman van Segasoft. De verwachting is dat de helft van al het geld dat wordt verdiend op In ternet uit die activiteiten afkomstig is. Het wachten is op betaalbare toegang en voldoende nieuwsgie righeid naar wat er allemaal wordt aangeboden. Adverteerders zijn altijd de laatsten om een nieuw medium te steunen
|
NRC Webpagina's
7 MAART 1997
|
Bovenkant pagina |