U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    E C O N O M I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 


  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s


Ahold


Ahold zoekt allianties met leveranciers

Door onze financiële redactie
ZAANDAM, 7 MAART. Ahold wil nauwer samenwerken met leveranciers van consumentenprodukten, zoals Unilever en Procter & Gamble, in snel groeiende economieën in het Verre Oosten en Latijns Amerika. Ahold wil op deze manier zijn positie in die groeimarkten versterken.

Dat kan prijsverlagingen voor de klant opleveren en efficiencywinst voor de bedrijven'', voorspelde Ahold-president drs. C. van der Hoeven gistermiddag na de presentatie van de resultaten over 1996. Volgens Van der Hoeven gaat het hierbij om ,,behoorlijke bedragen''. Ahold werkt inmiddels aan een structuur om dergelijke allianties te kunnen opzetten, zo vertelde de Ahold-topman, die overigens niet verwacht dat dit ,,van vandaag op morgen'' te realiseren is. Het plan om nauwere banden aan te knopen met leveranciers moet de slagkracht van Ahold met name in opkomende economieën versterken. Juist de producenten van merkartikelen beschouwen deze landen, net als Ahold, als groeimarkten waarop zij hun pijlen moeten richten. De afgelopen maanden heeft Ahold in hoog tempo nieuwe initiatieven ondernomen in deze markten. Zo werd onder meer de eerste winkel in China geopend, terwijl in Brazilië in korte tijd een joint-venture en een overname werden gerealiseerd.In het jaar 2000 moet 15 tot 20 procent van de omzet van Ahold buiten de thuismarkten Nederland en Amerika worden gerealiseerd, zei Van der Hoeven. Nu is dat een procent of zeven van de omzet, die vorig jaar uitkwam op 36,5 miljard gulden.

Vorig jaar is de netto winst van Ahold, mede dankzij de superovername van de Amerikaanse winkelketen Stop & Shop met ruim 38 procent gestegen naar ruim 632 miljoen gulden. Per aandeel steeg de netto winst met 16,7 procent tot 4,30 gulden. De winstgroei per aandeel blijft hierbij achter door toename van het aantal aandelen als gevolg van de uitgifte van nieuwe effecten voor de financiering van de aankoop van Stop & Shop. De koers van de aandelen Ahold stond vanochtend vier dubbeltjes lager op 137 gulden. Ahold gaat de aandelen medio juli splitsen: drie nieuwe voor een bestaand aandeel.

Het concern verwacht dat de winst per aandeel dit jaar ,,belangrijk'' zal toenemen. Deze kwalificatie duidt op een winstgroei per aandeel tussen 12 en 20 procent. Ahold beloofde zijn aandeelhouders vorig jaar bij de plaatsing van nieuwe aandelen een winstgroei per aandeel de komende vijf jaar van gemiddeld 15 procent. Van der Hoeven wees er gisteren op dat de groei van de winst per aandeel in het laatste kwartaal van vorig jaar (18,9 procent), boven de stijging voor het hele jaar lag.

Ahold verhoogt het dividend met 8 cent respectievelijk 7 dollarcent tot 96 cent en 36 dollarcent per aandeel. De stijging van de koers van de Amerikaanse dollar pakte vorig jaar al gunstig uit voor Ahold, dat bijna de helft van zijn bedrijfsresultaat (voor rentekosten en belastingen) van ruim 1,2 miljard gulden in Amerika verdient. Als de dollar een Nederlandse cent duurder wordt, stijgt de netto winst van Ahold met 3 miljoen gulden.

NRC Webpagina's
7 MAART 1997


THIRD
MILLENIUM
CHALLENGE


Het enige horloge waarmee u

seconden voorloopt.

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)