U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Nuis acht prijs voor doorgifte nieuws terecht

Door een onzer redacteuren
DEN HAAG, 27 FEBR. Staatssecretaris Nuis (Media) vindt het terecht dat de NOS geld vraagt aan de lokale omroepen voor doorgifte van het NOS-radionieuws.

De staatssecretaris vindt het redelijk dat de NOS op deze manier het verlies aan reclame-inkomsten compenseert. Veel luisteraars stemmen onder meer af op de lokale omroep omdat daar hetzelfde radionieuws te horen is als op de landelijke publieke zenders.

Dit blijkt uit de antwoorden van Nuis op schriftelijke Kamervragen van Klein Molekamp en van Van Heemskerck Pillis-Duvekot (VVD). De lokale omroepen hadden bij de Kamerleden geklaagd over de dreigementen van de NOS om juridische stappen te ondernemen als betaling voor het radionieuws uitblijft. In 1995 verving de publieke omroep het radionieuws verzorgd door het ANP door een eigen radiojournaal. Sinds die tijd is de NOS met de lokale omroepen in gesprek over een vergoeding. Het tarief dat de NOS in rekening brengt over de afgelopen twee jaar varieert van 450 gulden voor gemeenten met maximaal 10.000 inwoners tot maximaal 15.000 gulden voor gemeenten met een miljoen inwoners. Met de regionale omroepen heeft de NOS inmiddels overeenstemming bereikt over een doorgiftevergoeding.

De reclame-inkomsten van de STER spelen voor Nuis een belangrijke rol bij de ontwikkeling van regionale en lokale omroepen. Zo wil de staatssecretaris dat het bedrijf dat voor de regionale publieke omroep reclame exploiteert, Omroep Reclame Nederland (ORN), nauw samenwerkt met de STER. Dat is voor de regionale omroepen een van de voorwaarden om voor overheidsfinanciering in aanmerking te komen. De ORN zelf ziet ook mogelijkheden voor samenwerking met Regionale Omroep Reclame (ROR), het bedrijf dat voor de commerciële regionale omroepen reclamezendtijd verkoopt. Dat zou volgens de beide reclamebedrijven meer duidelijkheid scheppen voor de adverteerder.

NRC Webpagina's
27 FEBRUARI 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)