U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    K U N S T  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Filmfestival Berlijn 1997

Spike Lee bepleit distributie van zijn film in Nederland

Door onze redacteur RAYMOND VAN DEN BOOGAARD
BERLIJN, 19 FEBR. De Amerikaanse filmregisseur Spike Lee hoopt dat zijn nieuwste film, Get on the Bus, alsnog in Nederland in de bioscoop kan worden uitgebracht. Hij zei dat gisteren in een persconferentie in Berlijn, waar Get on the bus deelneemt aan de competitie voor de Gouden Beer.

De film, gefinancierd door vijftien zwarte, mannelijke Amerikanen, wordt gedistribueerd door het filmconcern Columbia Tristar. Dat het Nederlandse filiaal van dit concern vorige week aankondigde dat de film in Nederland slechts op video zal worden uitgebracht, verwondert Spike Lee niet. ,,Ook mijn vorige film, Girl 6, is in veel landen niet in de bioscoop uitgebracht, en hetzelfde gold voor die daarvoor, Crooklyn. Het is een vicieuze cirkel: men zegt dat er geen markt bestaat voor mijn films. Maar als de distributeur niet zijn best doet voor de films, zal die markt er ook nooit komen''. Lee zegt niet vanwege de mogelijkheid van een bekroning met zijn film naar Berlijn te zijn gekomen, maar omdat hij hoopt dat het festival als 'lanceerplatform' voor Get on the Bus in Europa kan fungeren.

Spike Lee (41) is een van de belangrijkste Amerikaanse filmregisseurs, en zowel in de Verenigde Staten als de rest van de wereld verreweg de bekendste zwarte filmregisseur. Sinds zijn speelfilmdebuut in 1986 (She's Gotta Have It) brengt Lee in hoog tempo speelfilms uit met zijn eigen productiemaat schappij (40 Acres and a Mule), die steeds rassenverhoudingen en de situatie in de zwarte gemeenschap in Amerika als onderwerp hebben. ,,Ik krijg van de distributeurs vaak te horen dat de thematiek niet van universele betekenis is, en mijn films daarom buiten de Verenigde Staten niet voldoende aanslaan. Maak eens een film over iets anders, zegt men dan, Maar ik geloof daar niets van. Niemand heeft toch vroeger tegen Fellini gezegd: maak eens een film over iets anders dan Italianen? Waarom zouden films over Afro-Amerikanen niet universeel kunnen aanspreken? Ik geloof daar niets van''.

Get on the Bus, een road-movie die in slechts achttien dagen is gedraaid, vertelt het verhaal van vijftien zwarte Amerikanen die in een autobus op stap gaan om in 1995 de omstreden 'Million Man March' van dominee Louis Far rakhan in Washington bij te wonen. De film besteedt ruim aandacht aan omstreden aspecten van deze manifestatie, zoals het beweerde seksistische karakter ervan, en antisemitische uitlatingen van Farrakhan. Spike Lee spreekt overigens met waardering over de 'Million Man March', die naar zijn zeggen een 'grote gebeurtenis' was.

Dominee Farrakhan heeft zelf geen enkele bemoeienis met de film gehad. ,,We hebben hem uit juridische overwegingen het scenario toegestuurd, maar daar heeft hij niet op gereageerd.'' Ironisch genoeg komen de protagonisten in de film nooit aan op de mars, en is de enige spreker op de betoging die in de film (door televisiebeelden) in beeld komt een vrouw, de dichteres Maya Angelou.

NRC Webpagina's
19 FEBRUARI 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)