U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    E C O N O M I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 


  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s


Unilever


Netto winst Unilever stijgt met 13 procent

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 11 FEBR. De netto winst van Unilever is afgelopen jaar gestegen met 13 procent tot 4,21 miljard gulden. Het bedrijfsresultaat steeg met 18 procent tot 7,53 miljard. De omzet ging met 10 procent omhoog tot 87,8 miljard gulden.

Dat heeft Unilever (producent van onder meer voedingsmiddelen, wasmiddelen en toiletartikelen) vanochtend bekendgemaakt. Het dividend per aandeel bedraagt 6,98 gulden, een stijging van 13 procent ten opzichte van het vorige jaar.

Op de Amsterdamse effectenbeurs schoot de koers van het aandeel Unilever na bekendmaking van de cijfers met zo'n 21 gulden omhoog. Laat in de ochtend bedroeg de winst nog 17,10 gulden op 330,50 gulden.

Unilever schrijft de winstgroei over 1996 onder meer toe aan lagere pensioenkosten en het effect van de vermindering van voorraden bij de detailhandel in 1995 in de Verenigde Staten. De omzetgroei kwam voor het grootste deel op conto van acquisities. Netto besteedde Unilever afgelopen jaar 2,25 miljard gulden aan 27 acquisities; het verkocht 23 bedrijven. Het concern voerde voor 888 miljoen gulden aan herstructureringen door, bijna 200 miljoen gulden meer dan een jaar eerder.

In Europa leed Unilever onder de gekke-koeienziekte en een matige ijsverkoop als gevolg van het slechte zomerweer - een gecombineerde tegenvaller van 150 miljoen gulden. Daardoor werden de voordelen van herstructurering en verbetering van het produktassortiment teniet gedaan, aldus Unilever. De 7 procent winstgroei die Unilever afgelopen jaar in Europa realiseerde kwam vrijwel uitsluitend op conto van lagere pensioenkosten. Unilever-voorzitter M. Tabaksblat rekende vanochtend voor dat het pensioenvoordeel 160 miljoen gulden bedraagt.

Probleemlanden blijven Duitsland en Frankrijk, waar een strikt monetair beleid in verband met de Europese Unie de bestedingen onder druk zet. Tabaksblat noemde het ,,geen opgewekte markten.''

In Noord-Amerika waren de resultaten afgelopen jaar ,,beduidend'' hoger, en ook in Afrika stegen de winsten. Daarbij presteerde vooral Zuid-Afrika goed. De ,,echte opwinding'' zat hem volgens Tabaksblat vooral in Azië en de Pacific waar omzet en winst ,,flink'' stegen.

De bestuursvoorzitter van Unilever zei dat het concern de winstgevendheid in 1997 verder kan verhogen. ,,We zien de economische situatie in 1997 niet veel verschillen van die in 1996: deze was vrij gunstig. We hebben echter weinig reden te veronderstellen dat de omstandigheden in Europa, met name in Duitsland en Frankrijk, merkbaar zullen verbeteren. In de zich ontwikkelende en opkomende markten en in Noord-Amerika verwachten we verder te bouwen op de vooruitgang die we in 1996 hebben geboekt. We vertrouwen erop dat het versnelde herstructureringsprogramma, gecombineerd met een scherpere focus op kernactiviteiten, innovatie en de nieuwe organisatie, ons middelen verschaft om de winstgevendfheid verder te verhogen.''

Over het laatste kwartaal van het afgelopen jaar steeg de netto winst met 67 procent tot 1,2 miljard gulden. Dat was echter hoofdzakelijk het gevolg van het feit dat het winstcijfer over het laatste kwartaal van 1995 laag uitviel door voorzieningen voor reorganisaties. Zonder deze bijzondere post steeg de netto winst in het vierde kwartaal van het afgelopen jaar met 10 procent. De omzet steeg met 7 procent tot 21,9 miljard gulden.

NRC Webpagina's
11 FEBRUARI 1997


THIRD
MILLENIUM
CHALLENGE


Het enige horloge waarmee u

seconden voorloopt.

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)