U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Gebruikte pc's goed genoeg voor scholen

Herbert Blankesteijn
Zijn de oude computers van de Belastingdienst goed genoeg voor de basisschool? PvdA-politicus Marjet van Zuijlen vindt van niet. Moderne pc's moeten er komen op school, schrijft ze in haar boek Doodgewoon Digitaal. Een initiatiefgroep van bedrijfsleven, onderwijs en overheid is volgens krantenberichten van vorige week nog strenger: elke leerling in de bovenbouw moet een eigen draagbare computer hebben. Waarom zijn computers in het basisonderwijs nodig? Een betere reden dan een vaag 'jong geleerd, oud gedaan' is niet te geven. Je kunt net zo goed volhouden dat het op de middelbare school vroeg genoeg is om computerkennis op te doen. Of nog later: eigenlijk is iedere volwassene die nu redelijk met een pc kan omgaan een levend bewijs voor de stelling dat je er op elke leeftijd mee kunt beginnen. Ook je rijbewijs kun je op elke leeftijd halen - als je jong bent gaat het iets vlotter, maar zoveel maakt het ook weer niet uit. Marjet van Zuijlen bewijst haar zaak een slechte dienst door in De Volkskrant te zeggen dat ze met haar 29 jaar 'te oud is om echt mee te kunnen doen'. Ze ontmoedigt daarmee nieuwsgierige ouderen om het te proberen.

En al die mensen dan die niet verder komen dan tikken op een 'veredelde typemachine'? Die hebben blijkbaar precies datgene geleerd wat ze nodig hebben en zijn niet gemotiveerd om dingen te leren die ze niet kunnen gebruiken. Het is geen kwestie van kunnen, maar van willen, of zelfs van moeten. Los van de noodzaak van computers in de klas, wat wordt er in de praktijk mee gedaan? Kinderen leren wat basisvaardigheden. Werken met de muis, de beroemde oog-hand-coördinatie, eenvoudig Windows-gebruik, wat tekstverwerking, tekenen, iets opzoeken in een encyclopedie, een braaf educatief spelletje voor wie het eerst klaar is met zijn rekensommen. De meest voorlijke basisscholen doen nog iets op Internet. Meer kun je moeilijk verlangen - programmeren, multimediaprodukties maken en netwerken aanleggen lijkt me werkelijk iets voor later - en een computer van de laatste lichting heb je dan heus niet nodig. Afdankertjes van bedrijfsleven en overheid voldoen op school uitstekend. Mevrouw van Zuijlen zal haar politieke punten ergens anders moeten scoren.

En waarom leert een kind van tien op school de computer te gebruiken? Toch zeker om dat later des te doeltreffender te kunnen doen. Later is over een jaar of tien. Stel dat tien jaar geleden een kind van tien op school met een computer had mogen werken. Stel dat dat niet de nieuwste computer van het moment was geweest, maar een van drie jaar oud. Zou dat kind daar nu, als jong-volwassene, nog nadelige gevolgen van ondervinden? In beide gevallen zou de opgedane ervaring voor nu volstrekt irrelevant zijn, door de snelle ontwikkeling van de technologie. Ook om die reden is het zinloos om scholen nu hypermoderne pc's te geven. Dat zijn de afdankertjes van over drie jaar. En dan zijn ze trouwens gratis te krijgen.

NRC Webpagina's
5 FEBRUARI 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)