M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Gebruikte pc's goed genoeg voor scholen
Herbert Blankesteijn
En al die mensen dan die niet verder komen dan tikken op een 'veredelde typemachine'? Die hebben blijkbaar precies datgene geleerd wat ze nodig hebben en zijn niet gemotiveerd om dingen te leren die ze niet kunnen gebruiken. Het is geen kwestie van kunnen, maar van willen, of zelfs van moeten. Los van de noodzaak van computers in de klas, wat wordt er in de praktijk mee gedaan? Kinderen leren wat basisvaardigheden. Werken met de muis, de beroemde oog-hand-coördinatie, eenvoudig Windows-gebruik, wat tekstverwerking, tekenen, iets opzoeken in een encyclopedie, een braaf educatief spelletje voor wie het eerst klaar is met zijn rekensommen. De meest voorlijke basisscholen doen nog iets op Internet. Meer kun je moeilijk verlangen - programmeren, multimediaprodukties maken en netwerken aanleggen lijkt me werkelijk iets voor later - en een computer van de laatste lichting heb je dan heus niet nodig. Afdankertjes van bedrijfsleven en overheid voldoen op school uitstekend. Mevrouw van Zuijlen zal haar politieke punten ergens anders moeten scoren. En waarom leert een kind van tien op school de computer te gebruiken? Toch zeker om dat later des te doeltreffender te kunnen doen. Later is over een jaar of tien. Stel dat tien jaar geleden een kind van tien op school met een computer had mogen werken. Stel dat dat niet de nieuwste computer van het moment was geweest, maar een van drie jaar oud. Zou dat kind daar nu, als jong-volwassene, nog nadelige gevolgen van ondervinden? In beide gevallen zou de opgedane ervaring voor nu volstrekt irrelevant zijn, door de snelle ontwikkeling van de technologie. Ook om die reden is het zinloos om scholen nu hypermoderne pc's te geven. Dat zijn de afdankertjes van over drie jaar. En dan zijn ze trouwens gratis te krijgen.
|
NRC Webpagina's
5 FEBRUARI 1997
|
Bovenkant pagina |