E C O N O M I E
|
NIEUWSSELECTIE S c h a k e l s Shell Nederland
|
Aanbod bij Shell-stations fors uitgebreid
Door een onzer redacteuren
Zelf geeft de oliemaatschappij een ander benaming aan het shoppen in de benzinestations. De klant wordt gelokt met de term 'gemakswinkel', maar kan zich gezien het gevarieerde aanbod van artikelen meer wanen in een kleine supermarkt. De drijfveer van de exploitanten is de aantrekkelijke winstmarge op produkten als dranken, levensmiddelen, speelgoed en andere ,,impulsaankopen''. Met de plannen denkt Shell een groter profijt te trekken uit haar sterke netwerk van 750 pompstations in Nederland. ,,De markt is sterk in beweging en er liggen duidelijk aanvullende kansen voor ons. Bij onze klanten is behoefte aan meer dan auto-produkten'', verklaart een woordvoerder van Shell. De vorm die de uitbreiding krijgt, is mede afhankelijk van het verloop van een proef waarbij Albert Heijn in vier pompstations van Shell een winkel heeft geïnstalleerd. Beide partijen verstrekken airmiles aan de klant. De twee bedrijven zullen de samenwerking binnenkort evalueren. Zowel Shell als Albert Heijn zegt dat de ervaringen tot nu toe positief zijn geweest, maar geen van beide heeft zich al vastgelegd op uitbreiding van het partnerschap. Shell heeft niet al zijn kaarten op Albert Heijn gezet. De oliemaatschappij heeft ook een proef lopen in drie benzinestations waar ze een soort supermarkt in eigen beheer is gestart. Indien Shell voor deze aanpak kiest, houdt ze de detailhandel helemaal in eigen hand. Die formule wordt door Shell ook al gehanteerd buiten Nederland. De oliemaatschappij oogst in het buitenland en met name in Engeland al veel succes met de eigen gemakswinkels. Financiële analisten hebben hooggespannen verwachtingen van uitbreiding van Shells traditionele werkterrein. ,,Bij de benzineprijs zijn mensen heel prijsbewust, maar voor een snack of een blikje cola betalen ze zonder nadenken een kwartje meer'', aldus Charles Spaan van ABN Amro Hoare Govett. De zakenbank meent dat niet-autoprodukten wel 50 procent van de winst van pompstations voor hun rekening kunnen nemen. De Shell-stations halen nu 15 procent van hun winst uit de verkoop van 'gemaksprodukten'. Wat betreft marketing heeft Shell al een sterke positie in Nederland. Toch ligt verdere versterking voor de hand, omdat het rendement van de oliemaatschappij tegenvalt. Onlangs kondigde ook de supermarktketen Spar aan te onderhandelen over 'gemakswinkels' in benzinestations van Texaco.
|
NRC Webpagina's
|
Bovenkant pagina |