U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    E C O N O M I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 


  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s


Philips


Philips schrapt 1.400 banen in West-Europa

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 28 NOV. Philips schrapt volgend jaar 1.400 banen bij produktievestigingen voor televisies in Brugge, het Franse Dreux en het Italiaanse Monza. De reorganisatie is onderdeel van de herstructurering van Philips' divisie Sound & Vision (beeld en geluid) die deze zomer is aangekondigd.

Dit heeft Philips vanmorgen bekendgemaakt. Philips kampt op de markt voor audiovisuele consumentenprodukten met scherpe concurrentie en een prijserosie van gemiddeld zes procent per jaar.

Bij de drie Europese vestigingen verdwijnt vooral de produktie van goedkopere kleuren-tv's. Die wordt overgeheveld naar groeimarkten in Oost-Europa en Azië waar de kosten lager zijn. De koers van Philips steeg vanmorgen met één gulden naar 68,60 gulden. Brugge wordt voor Philips het mondiale ontwikkelingscentrum voor duurdere kleurentelevisies. In het Franse Dreux komt een centum voor montage van tv's en een beperkte ontwikkelingsafdeling voor aanpassingen van produkten voor de Europese markt. De ontwikkeling en fabricage van televisies in Monza wordt medio 1997 stopgezet. Bij de drie vestigingen werken nu ongeveer 2800 mensen.

Philips maakte in juli bekend de divisie Sound & Vision ingrijpend te gaan reorganiseren. Daarvoor is over het tweede kwartaal een voorziening getroffen van 800 miljoen gulden. Aangekondigd is dat daarbij 6000 van de 40.000 banen verloren gaan. Volgens Philips ligt de reorganistatie op schema. Sound & Vision maakte eerder reorganisaties bekend bij vestigingen in het Duitse Krefeld (tuners), Neurenberg (videorecorders), het Belgische Dendermonde (luidsprekers) en Wenen (videorecorders). Samen met de vanmorgen aangekondigde reorganisatie betekent dit dat het personeelsbestand in West-Europa in industriële actviteiten met 2500 werknemers daalt. In de marketing- en verkoop in Europese landen worden 850 banen geschrapt. Dit is inclusief 300 werknemers die via derden opnieuw worden ingehuurd. Bij onderzoek en ontwikkeling verdwijnen 350 banen. De totale personeelsreductie van de divisie in West-Europa zal inclusief een vermindering van 150 banen bij stafafdelingen uitkomen op ongeveer 3900 werknemers. In de Verenigde Staten moet een deel van de reorganisaties nog worden vastgesteld. Philips deelde eerder mee dat het in gesprek is over uitbesteding van de tv-produktie in het Amerikaanse Greenville (Tennessee), waar 1500 mensen werken. De divisie Sound & Vision is samen met onder meer de Duitse dochter Grundig onderdeel van de Philips-sector consumentenprodukten. Deze tak leed over de eerste negen maanden van dit jaar een verlies van 10 miljoen gulden.

Philips wil de ontwikkelingstijd van nieuwe audiovisuele produkten terugbrengen van één tot twee jaar naar drie tot zes maanden. Nieuwe modellen op deze markt verouderen snel. Philips wil een voorbeeld nemen aan het hoge tempo waarin produkten op de pc-markt worden gelanceerd.

NRC Webpagina's
28 NOVEMBER 1996


THIRD
MILLENIUM
CHALLENGE


Het enige horloge waarmee u

seconden voorloopt.

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)