U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    V O O R P A G I N A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  
S c h a k e l s



Chauffeurs sluiten ook net rond Parijs

Door onze correspondent MARC CHAVANNES
PARIJS, 26 NOV. Ook Parijs begint te lijden onder de blokkadeacties van de vrachtwagenchauffeurs. Het net rond de hoofdstad begint zich snel te sluiten. Vanmorgen is een benzinedepot ten zuiden van de stad afgezet. Ook grote overslagplaatsen van vers voedsel werden geblokkeerd. De blokkades van de truckers breidden zich snel uit nadat het overleg tussen werkgevers en werknemers vanochtend vroeg was afgebroken. Eerder moesten steden in zuidwest Frankrijk, waaronder Bordeaux, benzine rantsoeneren omdat grote voorraaddepots van de buitenwereld waren afgesneden. Het verkeer op snelwegen door het hele land stond vandaag stil. Vooral in noordoostelijk Frankrijk (richting Luxemburg en Duitsland) werden nieuwe blokkades opgeworpen. Het vrachtverkeer over het Kanaal was totaal lamgelegd.

De chauffeurs hebben vannacht enkele concessies van de transportondernemers losgekregen. De truckers eisen een groot pakket verbeteringen van hun rechtspositie. De zwaarste punten blijven nog onopgelost: loonsverhoging en pensioen op 55 jaar (nu 60). Toenadering zou zijn bereikt over de ziekteregeling (eerste vijf of zes dagen onbetaald in plaats van elf). De werkgevers zouden ook bereid zijn de niet gereden maar wel gewachte of verplicht geruste uren te gaan vergoeden.

Vanmiddag om drie uur zouden de onderhandelingen worden hervat. De grote vraag is of de regering kans ziet voldoende kleine financiële concessies te doen om de crisis snel te helpen oplossen zonder zichtbaar te wijken voor vakbondsmacht. Nieuwe stakingen bij de spoorwegen en bij Air France staan voor de deur. De bonden proberen het conflict daarmee te verbreden.

Volgens de Nederlandse onderneming voor het goederenvervoer Transport en Logistiek Nederland bevinden zich ongeveer 500 Nederlandse vrachtwagenchauffeurs in Frankrijk. Wegens gebrek aan diesel kunnen zij de generatoren van hun trucks niet draaiende houden, waardoor koelinstallaties niet langer werken en de goederen in de wagens bederven.

Een team van drie personen van de vervoersorganisatie probeert in Frankrijk de ergste nood onder de Nederlandse chauffeurs te lenigen. De organisatie werkt samen met het Franse Rode Kruis om chauffeurs - die hun trucks en lading niet in de steek kunnen laten - van voedsel te voorzien. Ook de plaatselijke bevolking is de Nederlanders op dit punt behulpzaam.

Transport en Logistiek Nederland wil dat Nederland begin volgend jaar als voorzitter van de Europese Unie het voortouw neemt om het probleem van verkeersblokkades op de politieke agenda te zetten. Volgens de ondernemersorganisatie grijpen actievoerders te snel naar blokkades als middel.

NRC Webpagina's
26 NOVEMBER 1996


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)