V O O R P A G I N A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Chauffeurs sluiten ook net rond Parijs
Door onze correspondent MARC CHAVANNES
De chauffeurs hebben vannacht enkele concessies van de transportondernemers losgekregen. De truckers eisen een groot pakket verbeteringen van hun rechtspositie. De zwaarste punten blijven nog onopgelost: loonsverhoging en pensioen op 55 jaar (nu 60). Toenadering zou zijn bereikt over de ziekteregeling (eerste vijf of zes dagen onbetaald in plaats van elf). De werkgevers zouden ook bereid zijn de niet gereden maar wel gewachte of verplicht geruste uren te gaan vergoeden. Vanmiddag om drie uur zouden de onderhandelingen worden hervat. De grote vraag is of de regering kans ziet voldoende kleine financiële concessies te doen om de crisis snel te helpen oplossen zonder zichtbaar te wijken voor vakbondsmacht. Nieuwe stakingen bij de spoorwegen en bij Air France staan voor de deur. De bonden proberen het conflict daarmee te verbreden. Volgens de Nederlandse onderneming voor het goederenvervoer Transport en Logistiek Nederland bevinden zich ongeveer 500 Nederlandse vrachtwagenchauffeurs in Frankrijk. Wegens gebrek aan diesel kunnen zij de generatoren van hun trucks niet draaiende houden, waardoor koelinstallaties niet langer werken en de goederen in de wagens bederven. Een team van drie personen van de vervoersorganisatie probeert in Frankrijk de ergste nood onder de Nederlandse chauffeurs te lenigen. De organisatie werkt samen met het Franse Rode Kruis om chauffeurs - die hun trucks en lading niet in de steek kunnen laten - van voedsel te voorzien. Ook de plaatselijke bevolking is de Nederlanders op dit punt behulpzaam. Transport en Logistiek Nederland wil dat Nederland begin volgend jaar als voorzitter van de Europese Unie het voortouw neemt om het probleem van verkeersblokkades op de politieke agenda te zetten. Volgens de ondernemersorganisatie grijpen actievoerders te snel naar blokkades als middel.
|
NRC Webpagina's
26 NOVEMBER 1996 |
Bovenkant pagina |