U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Telecombedrijven spelen wereldomspannend Risk

Door onze redacteur MICHIEL VAN NIEUWSTADT
ROTTERDAM, 12 NOVEMBER. Landen veroveren en allianties vormen. De markt voor telecommunicatie heeft iets van het strategische gezelschapsspel Risk. Multinationals willen één netwerk waarover probleemloos data, beeld en gesprekken kunnen worden verstuurd van Alaska tot aan de Oeral. Om dergelijke diensten te leveren moeten telecombedrijven zelf mondiaal opereren. Allianties en fusies zijn in de branche aan de orde van de dag.

Met een relatief groot aantal internationaal opererende klanten op de thuismarkt is het Nederlandse PTT Telecom uitstekend gepositioneerd voor levering van telecomdiensten aan multinationale ondernemingen. Toch is volgens waarnemers niet dit bedrijf, maar British Telecom in Nederland leider op deze ondoorzichtige markt, zeker wat datacommunicatie betreft. British Telecom, dat vorige week fusieplannen met het Amerikaanse MCI aankondigde, rekent onder meer Unilever, Philips en ABN Amro tot zijn klanten. En PTT Telecom? ,,Ik doe niet mee aan een wedstrijdje pochen'', zegt directeur Ben Verwaayen. ,,Soms zijn wij hun te slim af en soms is het andersom. De klanten die u noemt zijn ook allemaal onze klanten.''

Koninklijke Shell heeft PTT Telecom zowel in de internationale spraaktelefonie als in het dataverkeer aan de kant geschoven en gekozen voor British Telecom en Citor, de telecommunicatiedochter van luchtvaartmaatschappijen. ,,Onzin'', zegt Verwaayen. ,,Ook Shell is onze klant.'' Volgens de oliemaatschappij klopt dat, voorzover het binnenlandse telefonie betreft. De internationale telecomsector schudt op zijn grondvesten; is het niet door grote privatiseringsoperaties, zoals die van Deutsche Telekom en France Télécom, dan is het wel door mega-allianties. British Telecom en MCI willen volledig samengaan in Concert. The Wall Street Journal meldde gisteren dat het Britse Cable & Wireless wil samenwerken met Global One, een verbond van het Amerikaanse Sprint, Deutsche Telekom en France Télécom. PTT Telecom houdt zich als relatief kleine speler internationaal staande in de alliantie AT&T Unisource waarin naast het Amerikaanse AT&T (40 procent) ook de Zwitserse, Zweedse en Spaanse zusters deelnemen. Met de goedkeuring die de Europese Commissie gisteren gaf aan de deelname van het Spaanse Telefónica kan de alliantie officieel van start. AT&T Unisource levert telecomdiensten aan multinationals. Belangrijkste concurrenten in Europa zijn Global One en Concert. Naast Citor opereren nog enkele specialisten zonder eigen infrastructuur op deze markt. Zij kopen overcapaciteit van grote telecombedrijven en distribueren die tegen concurrerende tarieven. Volgens Verwaayen spelen ze een ondergeschikte rol in dienstverlening aan multinationals.

De meeste multinationale ondernemingen doen graag zaken met één grote partij, die hen wereldwijd bijstaat. Tenminste, dat roepen de grote telecombedrijven.

In de praktijk geven veel ondernemingen de voorkeur aan dual outsourcing, hetgeen betekent dat twee toeleveranciers tegen elkaar kunnen worden uitgespeeld.

NRC Webpagina's
12 NOVEMBER 1996


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)