E C O N O M I E
|
NIEUWSSELECTIE S c h a k e l s Korea Window Samsung Bain & Company
|
Onderzoek overheid Korea naar Fokker
Door een onzer redacteuren
Vice-premier Dijkstal zei gisteren na de wekelijkse kabinetsvergadering dat de ministerraad ,,in toenemende mate bezorgd is'' over de toekomst van Fokker omdat de nieuwe vertraging aanpassing van het businessplan van Samsung betekent. De curatoren beraden zich over de consequenties van het uitstel voor Fokkers toeleveranciers en klanten. Het onderzoek in opdracht van de Koreaanse regering zal worden uitgevoerd door het Amerikaanse adviesbureau Bain & Co. Medewerkers van dit bureau zullen maandag op Schiphol-Oost met hun werkzaamheden beginnen. Samsung moet de regering in Seoel overtuigen van haar plannen met Fokker omdat ook de Koreaanse overheid fondsen vrij moet maken voor deze transactie. Het gaat daarbij om een bijdrage van enkele honderden miljoenen dollars voor het ontwikkelen van een nieuw vliegtuig met 130 zitplaatsen. Voor dat proces is meer tijd nodig omdat de overheid de plannen eerst wil toetsen. Een herstart van Fokker onder de vleugels van Samsung is nu afhankelijk van de bereidheid van de voornaamste toeleveranciers om nog langer geduld te oefenen. Ook bij Fokker zelf kan de situatie penibel worden. Nu werken er nog zo'n 700 mensen aan de afbouw van de laatste vliegtuigen, maar voor een deel van het personeel is zonder nieuwe orders al heel snel geen werk meer. Met het in stand houden van de assemblagelijnen en het in dienst houden van de werknemers is veel geld gemoeid. Als dit tot verliezen gaat leiden bestaat de kans dat de rechter-commissaris de curatoren dwingt om de verkooppoging te staken. Dat zou het definitieve einde van Fokker betekenen. Eerder deze week lieten de curatoren al weten ,,zeer bezorgd '' te zijn over de kans op slagen van de overname bij verder uitstel van een beslissing. Het ministerie van Economische Zaken is niet van plan om knopen door te hakken en gedane toezeggingen in te trekken. ,,Er ligt een aantrekkelijk aanbod van de Nederlandse overheid. Maar de Koreanen hebben blijkbaar geen boodschap aan de haast die geboden is. Het woord is nu aan de curatoren'', aldus de woordvoerder. Aanvankelijk hadden de toeleveranciers, met name het Noordierse Shorts (vleugels) en Daimler-Benz Aerospace Airbus (rompstukken), de curatoren een ultimatum gesteld dat op 1 november afliep. De leveranciers wilden vóór die datum duidelijkheid over de vraag wat er met Fokker zou gaan gebeuren. Zij moeten weten of ze produktiecapaciteit in stand moeten houden of niet. De laatste orders voor Fokker zijn praktisch afgewerkt en nu dreigt een zeer kostbare leegloop. Het is de vraag wie bereid is deze kosten te dragen. Of Samsung daarvoor garanties heeft gegeven is niet bekend. Eind vorige week kregen de curatoren te horen dat enkele dagen uitstel voor de leveranciers niet onoverkomelijk zou zijn. Of dat ook geldt voor een vertraging van enkele weken - misschien zelfs wel tot eind november - is nog niet zeker. Een woordvoerder van Shorts liet gisteren doorschemeren dat zijn bedrijf de doorstart van Fokker niet onmogelijk zal maken door de leveranties te staken. ,,Maar timing is heel belangrijk, we kunnen onze produktielijn voor Fokker-vleugels niet eeuwig openhouden. Op dit moment werken we aan de laatste drie vleugel-sets voor Fokker. Die worden begin december afgeleverd. Het is essentieel dat er snel een beslissing komt.'' De woordvoerder wees erop dat ,,de vleugels duurder worden naarmate de beslissing langer wordt uitgesteld''. Dat komt doordat produktiemiddelen tijdelijk zullen moeten worden opgeslagen en mogelijk weer nieuw personeel moet worden aangenomen. Shorts heeft door het faillissement van Fokker al 900 mensen moeten ontslaan. Rompenleverancier Daimler-Benz Aerospace Airbus, onderdeel van DASA, blijft eveneens aandringen op zo groot mogelijke spoed. ,,Wij hebben een duidelijk verklaring nodig, liever vandaag dan morgen'', zei een woordvoerder gisteren.
|
NRC Webpagina's
|
Bovenkant pagina |