U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Chipkaart geen goudmijn

Door onze redacteur FRIEDERIKE DE RAAT
HAARLEM, 18 OKT. De opmars van de chipkaart zal niet leiden tot booming business voor de producenten van de plastic kaart. De te verwachten hausse aan betaal-, spaar- en klantenkaarten is voor uitgeverij-uitdrukkerij Enschedé/Sdu in elk geval geen reden om de produktie van deze kaarten in eigen hand te houden. Het Haarlemse bedrijf, twee jaar geleden opgericht als zelfstandige dochter van Joh. Enschedé en Sdu, heeft de produktie van de plastic "basiskaarten' uitbesteed aan het Duitse Giesecke & Devrient, drukker van onder meer Duitse bankbiljetten.

De Nederlandse markt voor chipkaarten is te klein om ze op een rendabele manier te drukken, aldus C.A.G. d'Agnolo, directeur van Enschedé/Sdu. De produktie moet 40 tot 50 miljoen kaarten per jaar bedragen, wil een drukker winst kunnen maken met deze activiteit. Voor de Nederlandse markt hoeven jaarlijks slechts 30 miljoen creditcards, telefoonkaarten, pinpassen en bankpassen te worden gedrukt. Zo'n 12 miljoen daarvan, inclusief alle telefoonkaarten, worden geproduceerd door Enschedé/Sdu. d'Agnolo: ,,Gezien de schaalgrootte is het veel goedkoper om met Giesecke samen te werken.'' Giesecke, ruim 1 miljard gulden omzet en een van de grootste drukkers van waardedocumenten, produceert jaarlijks 50 miljoen chipkaarten.

Het is een misvatting dat Europa de komende jaren overspoeld zal worden met allerhande chipkaarten en dat de hoeveelheid werk voor drukkerijen als Enschedé/Sdu daarmee blijvend enorm zal groeien, aldus d'Agnolo. ,,De komende twee jaar, met de invoering van de chipknip en de chipper, voorzie ik zeker een hausse aan nieuwe kaarten, maar voor een belangrijk deel gaat het om vervanging van oude pin- en bankpassen die voorzien worden van nieuwe functies.

Voor de langere termijn acht ik het zeer goed denkbaar dat er "verdikking' zal optreden: niet voor elke functie een andere kaart, maar één kaart met verscheidene, aan elkaar verwante functies.'' d'Agnolo noemt het voorbeeld van een zorgverzekeringskaart waarop ook medische gegevens staan en een kaart waarin overheidsdocumenten bijeen zijn gebracht, zoals paspoort, rijbewijs, lidmaatschap van de bibliotheek en toegangsbewijs tot het zwembad.

Enschedé/Sdu blijft de "blanco' kaarten die Giesecke & Devrient aanlevert, die al wel kleuren en logo van de klant dragen, zelf voorzien van persoonlijke gegevens. Ook de produktie van 6 miljoen telefoonkaarten per jaar blijft in handen van Enschedé/Sdu, dat behalve chipkaarten ook waardedocumenten als girobetaalkaarten, visa, paspoorten, rijbewijzen, kentekenbewijzen, aandelen en geschenkbonnen ontwerpt en produceert. Via een nummer, naam, chip of magneetstrip worden de documenten gepersonaliseerd. Het uitbesteden van de produktie van plastic kaarten doet niets af aan het imago van het bedrijf, vindt d'Agnolo. ,,Met de de produktie van plastic kaarten kun je je niet echt onderscheiden. We willen in de eerste plaats toonaangevend zijn in de ontwikkeling van beveiligde documenten en de daarbij behorende informatie- invoering.''

Enschedé/Sdu heeft de produktie van de plastic kaarten al in juli 1995 afgestoten, en zocht al een jaar naar een geschikte partner. Het afstoten van de eigen kaart-drukkerij maakte deel uit van een reorganisatie, die nodig was om het bedrijf uit de rode cijfers te halen. d'Agnolo verwacht dat Enschedé/ Sdu dit jaar een ,,stevige'' winst zal boeken.

NRC Webpagina's
18 OKTOBER 1996


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)