M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Manager verstikt in informatie
Managers raken verstrikt in de stroom aan informatie die zij dagelijks krijgen in het tijdperk van faxen, voice-mail, E-mail en het Internet. Zij hebben het gevoel dat ze niet efficiënt kunnen opereren zonder een hoog niveau van informatievoorziening. Maar de grote informatiebelasting tast juist de efficiency aan en verstopt de bedrijfsmachinerie, zo blijkt nu. Vier van de tien managers noemen hun werkomgeving ,,extreem gestrest'' en 94 procent gelooft niet dat er verbetering in deze situatie zal komen. ,,Tenzij we een manier kunnen vinden om te blijven drijven te midden van de stortvloed aan informatie, zullen we erin verdrinken'', zo schrijft de psycholoog dr. David Lewis in het voorwoord van het onderzoek. Het onderzoek is gehouden onder 1300 managers in Groot-Brittanië, de Verenigde Staten, Singapore en Hong Kong. Het onderzoek werd in opdracht van het grote internationale persbureau Reuter gehouden. Tijdverspilling, vertraging bij het nemen van belangrijke beslissingen, spanning en in sommige gevallen zelfs ziekte, al deze zaken kunnen worden toegeschreven aan het te grote aanbod van informatie. Volgens Lewis maakthet 'informatie-moeheidssyndroom' tegenwoordig standaard deel uit van het leven van een manager. Een teveel aan informatie kan echter net zo 'gevaarlijk' zijn als een tekort aan informatie. Verlamming van het analyseringsvermogen, angstaanvallen, gebrek aan zelfvertrouwen en de neiging om anderen de schuld te geven, behoren tot de symptomen van informatiemoeheid. ,,Onderzoek toont aan dat de stress onacceptabele proporties aanneemt, wanneer binnen een bepaalde een gedwongen keuze gemaakt moet worden aan de hand van een hoeveelheid op het oog belangrijke informatie,'' aldus Lewis van de International Stress Management Association. ,,Het onvermijdbare resultaat van deze toestand is dat er domme be slissingen genomen.'' (Reuter)
|
NRC Webpagina's
15 OKTOBER 1996
|
Bovenkant pagina |