U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

VNU neemt belang in organisator exposities

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 9 OKT. VNU heeft voor een bedrag van 190 miljoen gulden een belang van 14,9 procent genomen in Blenheim, een Britse organisator van conferenties en tentoonstellingen. Daarmee riskeert de Haarlemse uitgever een biedingsstrijd met concurrent Reed Elsevier dat al eerder belangstelling heeft getoond voor Blenheim.

VNU overweegt ,,in de toekomst'' het belang verder uit te breiden. In een persbericht stelt de uitgever dat ze ,,niet de intentie'' heeft een bod op alle aandelen uit te brengen. Maar als ,,een derde partij'' een openbare bieding op de aandelen van Blenheim aankondigt, zal VNU mogelijk met een hoger bod komen, zo voegt de woordvoerder van de uitgever toe. Volgens de Britse wetgeving moet een partij die meer dan 30 procent in handen heeft een openbaar bod uitbrengen op de rest van de aandelen.

Tegenover de Britse pers verklaarde het management van Blenheim niet ingenomen te zijn met de transactie van 14 miljoen aandelen die uit de portefeuille van enkele institutionele beleggers komen. De directie en aan haar gelieerde partijen houden zelf 25 procent van de aandelen in handen. Het Franse Compagnie Générale des Eaux heeft een belang van 15,4 procent in Blenheim.

Al sinds juni gonst het rond Blenheim van de overname-geruchten. De directie stelde in opeenvolgende verklaringen dat ze was benaderd door partijen als United News & Media en door Reed Elsevier voor de overname van een deel van de aandelen. Analisten suggereerden destijds dat er prijzen tussen de 475 en 480 pence per aandeel geboden zouden zijn. VNU heeft haar pakket gisteren verworven tegen een prijs van 500 pence per aandeel. Reed Elsevier had vanochtend ,,geen commentaar'' op de aanwinst door de concurrent.

Anders dan Reed Elsevier bezit VNU op dit moment nog nauwelijks activiteiten in de tentoonstellingswereld. Volgens de woordvoerder van de Haarlemse uitgever past de acquisitie in de strategie te ,,investeren in verschillende typen media. We willen vakinformatie kunnen verspreiden op gedrukt materiaal, via electronische weg, maar ook face to face''.

Volgens VNU is ook de internationale spreiding van Blenheim interessant. De onderneming waar 800 mensen werken, organiseerde vorig jaar in zestien landen 178 tentoonstellingen en 57 conferenties en behaalde daarmee een netto winst van 22 miljoen pond (59 miljoen gulden). Volgens VNU is Blenheim interessant vanwege de marge van 21 procent (bedrijfsresultaat als percentage van de omzet) die de activiteiten genereren. VNU behaalt momenteel niet meer dan 12,3 procent (eerste halfjaar 1996) en heeft zich ten doel gesteld in het jaar 2000 uit te komen op een marge van 15 procent.

NRC Webpagina's
9 OKTOBER 1996


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)