M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Voetbaltop boycot commerciële tv
Door onze sportredactie
,,Sinds de komst van Sport7 is sprake van over-exposure'', zegt directeur R. Jansen van Sportpromotion, het bureau dat de commerciële belangen van de 67 topvoetballers behartigt. ,,Sommige topspelers worden wel vijf keer per week gevraagd. Dat kan gewoon niet meer. Het wordt tijd dat op dat gebied een betere coördinatie komt. Daarnaast wensen we basisbedragen voor de medewerking van de spelers, plus vergoedingen voor ieder optreden. In de Verenigde Staten is dat al gebruikelijk'', aldus Jansen. De onderhandelingen met vertegenwoordigers van de commerciële omroepen liepen drie weken geleden vast. Jansen: ,,In eerste instantie toonden de omroepen begrip voor ons standpunt. Daarna zei de directie van Sport7: die voetballers werken toch wel mee, waarom zouden we betalen. Drie weken geleden besloten we daarom tot een lieve boycot.'' Komende week worden de onderhandelingen hervat. Ook de Vereniging van Contract Spelers (VVCS), die de meeste Nederlandse profspelers vertegenwoordigt, probeert met de omroepen tot afspraken te komen. De vakbond wil een vast vergoedingenstelsel voor profspelers, dat voor alle omroepen geldt. De VVCS wil onderscheid maken tussen internationals, eredivisie-spelers en de eerste divisie. VVCS-voorzitter Th. van Seggelen noemt de boycot van de spelers zinloos.
|
NRC Webpagina's
8 OKTOBER 1996
|
Bovenkant pagina |