U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    E C O N O M I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 


  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s


Ministerie van Economische Zaken
Samsung


Wijers vindt eisen Samsung veel te hoog

Door een onzer redacteuren
DEN HAAG, 8 OKT. Minister Wijers (Economische Zaken) en de Tweede Kamer geven een overname van Fokker door het Zuid-Koreaanse Samsung weinig kans. Samsung vraagt 1 1,5 miljard gulden van de Nederlandse overheid zonder garanties te geven op voortzetting van produktie- en ontwikkelingsactiviteiten op Schiphol-Oost.

Dit blijkt uit een vertrouwelijke brief van minister Wijers aan de Tweede Kamer van 4 oktober. Wijers en de Kamer zijn niet van plan op Samsungs eisen in te gaan, tenzij de Koreanen de komende dagen hun plannen drastisch bijstellen.

Vanochtend hebben de curatoren van het failliete Fokker een businessplan per fax naar het ministerie van Economische Zaken gestuurd. Later op de ochtend kregen ambtenaren daarop een toelichting. Minister Wijers, die in Luxemburg verblijft, zal zich pas later in de week met de eventuele overname bemoeien. De kans op slagen wordt minimaal genoemd.

Samsung vraagt van de overheid net zoveel financiële steun als het Duitse Dasa vóór het faillissement, vorig jaar september: 1,3 miljard gulden. Daarop is de overheid toen niet ingegaan. Op dit moment is de situatie nog veel slechter dan toen, zeggen bronnen in Den Haag. Er werken op Schiphol-Oost nog maar 650 Fokker-werknemers aan de afbouw van zeven vliegtuigen. Als deze toestellen binnenkort zijn afgebouwd is het afgelopen met de produktie van vliegtuigen in Nederland. Samsung zou, volgens de vertrouwelijke brief van minister Wijers aan de vaste kamercommissie voor Economische Zaken, 70 miljoen gulden ter beschikking willen stellen voor de opbouw van eigen vermogen voor een doorstartend Fokker. Stork - eigenaar van het service- en onderdelenbedrijf Fokker Aviation - en de rijksoverheid zouden elk 15 miljoen gulden moeten bijdragen. Volgens deskundigen is echter een half miljard gulden eigen vermogen nodig voor een geloofwaardige wederopbouw van een zelfscheppende vliegtuigindustrie.

Voor de ontwikkeling van een nieuw vliegtuigmodel is nog eens anderhalf miljard gulden nodig. De overheid zou daar de helft, 600 800 miljoen gulden,van voor haar rekening moeten nemen. Verder vraagt Samsung van de Nederlandse overheid om na 1997 voor vijftig procent te delen in de verliezen van het nieuwe Fokker, tot een maximum van 150 miljoen gulden. Als ,,startsubsidie'' moet Wijers namens de Nederlandse Staat 165 miljoen gulden doteren, terwijl het Zuidkoreaanse bedrijf ook nog een bijdrage van 15 procent verlangt voor ,,benodigd extra werkkapitaal''.

Teneinde het bankwezen over de streep te trekken dient de overheid garant te staan voor verstrekte leningen.

,,Ze vragen nogal veel, zonder garanties te geven'', zegt PvdA-Kamerlid W. van Gelder desgevraagd. ,,De Koreanen moeten laten zien dat Fokker voor hen wat waard is. Die indicatie heb ik nog niet gekregen''. Volgens Van Gelder dringt de tijd. ,,De toeleveranciers van rompen en vleugels, Dasa en Shorts, willen ook snel duidelijkheid'', aldus Van Gelder.,,De curatoren hebben zich tot nu toe ingespannen voor een doorstart van Fokker'', zegt Van Gelder, ,,maar als dat niet lukt dan zullen ze toch de belangen van de schuldeisers moeten behartigen''. In dat geval dreigt volgens Van Gelder wat hij noemt ,,het horror-scenario'': een uitverkoop van Nederlandse technologie.

NRC Webpagina's
8 OKTOBER 1996


THIRD
MILLENIUM
CHALLENGE


Het enige horloge waarmee u

seconden voorloopt.

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)