U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    V O O R P A G I N A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  
S c h a k e l s


Webpagina D-3 Dakota

Ongeluk Dakota vergt 32 levens

Door een onzer redacteuren
DEN HELDER, 26 SEPT. Alle 32 inzittenden van een DC-3 Dakota zijn om het leven gekomen toen het vliegtuig gistermiddag even voor vijf uur neerstortte in de Waddenzee. Met het toestel heeft zich het afgelopen jaar een reeks incidenten voorgedaan.

De gezagvoerder had enkele minuten eerder aan de marinevliegbasis De Kooy bij Den Helder gemeld een voorzorgslanding te moeten maken wegens een motorstoring. Daarna werd niets meer vernomen van de PH DDA. Het vliegtuig werd onderhouden door de Dutch Dakota Association op Schiphol met toestemming van de Luchtvaartinspectie. De Raad voor de Luchtvaart is vanmorgen bij zonsopgang begonnen met het onderzoek naar de oorzaak van de ramp. Direct na het ongeluk werd een medewerker van het Bureau Vooronderzoek naar de plaats van de ramp gevlogen. Volgens een woordvoerder zal ,,een team van topdeskundigen'' de toedracht nagaan. Vanochtend werd met de berging van het wrak in de Waddenzee begonnen. De omgeving is tot rampgebied verklaard om te voorkomen dat er iets met het toestel gebeurt of dat ramptoeristen naar de plek des onheils gaan.

Met het verongelukte toestel hebben zich in het recente verleden meermalen incidenten voorgedaan. Dat heeft een woordvoerder van het ministerie van Verkeer en Waterstaat vanochtend desgevraagd bevestigd. Op 10 september van dit jaar moest een voorzorgslanding worden gemaakt op Schiphol omdat er problemen waren met het onderstel. Op 15 september, 18 juli en 23 maart vorig jaar maakten storingen in de rechtermotor ook al voorzorgslandingen noodzakelijk. Een dergelijke landing wordt beschouwd als dringend, maar minder ernstig dan een noodlanding.

Aan boord waren zes bemanningsleden en 26 passagiers. De leeftijden van de slachtoffers liggen tussen begin twintig en ruim zestig jaar. Het gaat om 28 mannen en vier vrouwen. Het Rampen Identificatie Team (RIT) is gisteravond nog begonnen aan het identificeren van de slachtoffers. Volgens burgemeester W.K. Hoekzema van Den Helder kan dat werk dagen in beslag nemen omdat een aantal lichamen door de klap op het water zwaar verminkt is.

Een van de twee piloten, met jarenlange ervaring op een Boeing 747, werkte als instructeur voor de vliegclub. Het toestel was gisteren voor drie vlieguren gehuurd door het aannemingsbedrijf Ballast Nedam op verzoek van de personeelsvereniging van de Dienst Wegen, verkeer en vervoer van de provincie Noord-Holland. Van deze afdeling waren 23 sluis- en brugwachters, kantonniers en stafleden aan boord. Tevens maakten drie werknemers van Ballast Nedam, die de Dakota-club sponsort, de tocht mee.

Volgens luchtvaartdeskundigen kan met een Dakota, die een snelheid bereikt van ongeveer 200 kilometer per uur, heel goed op één motor worden gevlogen. De DC-3 Dakota arriveerde op 12 december 1984 in ons land, voorzien van een bewijs van luchtwaardigheid. Dat is vervolgens door de Rijksluchtvaartdienst ieder jaar verlengd. Het 'antieke' vliegtuig wordt onderhouden en gerepareerd door de leden van de Dutch Dakota Association.

NRC Webpagina's
26 SEPTEMBER 1996


Nu kunt u ook wonen
in het ultieme
Glazen Huis.

Hier wordt glas toegepast
in haar meest pure vorm,
zelfs de draagconstructie
is van glas.
Klik hier voor
meer informatie.

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)