U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    E C O N O M I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 


  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s


Bertelsmann


Bertelsmann stopt met digitale tv

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM/BERLIJN, 19 SEPT. Twee mediabedrijven in Duitsland hebben hun plannen voor invoering van digitale televisie laten vallen wegens gebrek aan perspectief.

Bertelsmann gisteren deelde mee dat voorlopig niets komt van de betaaltelevisiezender Club RTL, die eind dit jaar in de lucht zou komen. Onafhankelijk daarvan liet de zender Pro Sieben weten af te zien van de introductie van een digitaal programmapakket in november.

Bestuurslid Thomas Middelhoff van Bertelsmann bestempelde gisteren digitale televisie als ,,een hopeloos overschat fenomeen''. ,,Bertelsmann gaat geen miljardenverplichtingen aan die we pas over tien jaar kunnen terugverdienen.''

Eind juli begon de Kirch-groep met de zender DF1. ,,Concurrenten hebben meer moed'', stelde Middelhoff. Club RTL zal pas van start gaan als de tijd daar rijp voor is. Het thema-net werd ontwikkeld in samenwerking met het Luxemburgse CLT, moederbedrijf van de RTL-zenders.

Ook Pro Sieben gaf aan op te zien tegen het risico dat de hoge aanloopkosten niet zijn terug te verdienen door het aantrekken van voldoende abonnees die een dure decoder willen aanschaffen.

De terugtrekking van Bertelsmann en Pro Sieben lijkt veel te maken te hebben met de eerder deze maand aangekondigde fusie van het Franse Canal Plus en het Zuid-Afrikaans-Nederlandse Nethold (onder meer FilmNet). Daardoor is in Europa een machtsblok op het gebied van betaal-tv ontstaan dat zich wat meer risico's kan veroorloven.

Het twee jaar geleden met veel ambities opgezette internationale betaaltelevisie-concern Nethold kon het alleen niet bolwerken in de miljardenverslindende media-oorlog. In feite wordt Nethold ontmanteld. De activiteiten in Afrika, het Midden-Oosten, Griekenland en Cyprus worden overgedragen aan Nethold-aandeelhouder MIH, het succesvolle betaal-tv-bedrijf in Zuidafrika. De andere activiteiten, met als zwaartepunt de Benelux (o.a. FilmNet), Scandinavië en Italië, komen in handen van Canal Plus dat nu met 8,5 miljoen betalende abonnees een van de de grootste televisieconcerns ter wereld is geworden. Twee jaar geleden was het terrein van betaaltelevisie tamelijk onontgonnen en leek Nethold sterk te staan. Sindsdien hebben veel meer partijen zich op de markt van digitale betaaltelevisie gestort. In Europa is vervolgens een geldverslindende strijd ontbrand tussen mediagiganten als Bertelsmann, Rupert Murdoch en Leo Kirch. Alleen de laatste heeft de afgelopen maanden naar schatting al een kleine tien miljard mark uitgegeven aan film- en evenementenrechten voor betaaltelevisie. Bertelsmann haakt nu dus af. Het concern gaf gisteren aan ook uit de in mei opgerichte onderneming MMBG te stappen, die decoders moet leveren. MMBG, waaraan Canal Plus deelneemt, is bedoeld als tegenwicht voor het betaal tv-project van Kirch. (DPA, ANP)

NRC Webpagina's
19 SEPTEMBER 1996


THIRD
MILLENIUM
CHALLENGE


Het enige horloge waarmee u

seconden voorloopt.

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)