M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Inkomsten omroepen uit de Ster dalen sterk
Door een onzer redacteuren
De financiering van de publieke omroepen is voor 35 procent gebaseerd op de inkomsten uit reclames. Het overige geld komt uit de bijdrages voor het kijk- en luistergeld. De reclame-inkomsten blijken nu drastisch tegen te vallen. Dat is mede het gevolg van het toenemende aantal commerciële zenders en de versnippering van het aantal kijkers. Om toch voldoende reclameblokken te kunnen vullen is de prijs van het televisiespotje bovendien sterk gedaald. Volgens Van der Louw moeten omroepen hun beleid aan gaan passen aan de dalende inkomsten. ,,Het lijkt mij verstandig dat de omroepen er rekening mee houden dat zij het zuiniger aan moeten doen'', aldus de NOS-voorzitter. Van der Louw vindt niet dat financiële tekorten moeten worden betaald uit de omroepreserves. Aan de ,,buikriemoperatie'' valt wat hem betreft niet te ontkomen. Speculaties over minder zenders zijn volgens hem volstrekt prematuur. Het zal uiteindelijk cruciaal voor de toekomst van de omroepen kunnen zijn hoeveel de kijkers willen betalen voor de zogenoemde pluspaketten. De kabelexploitanten zullen deze vorm van televisie, waarvoor een decoder is vereist, in toenemende vorm gaan aanbieden. De nieuwe zender Sport 7 zal bijvoorbeeld in de toekomst alleen in een pluspakket te verkrijgen zijn. De ontwikkeling van de pluspakketten kan negatieve gevolgen hebben voor de inkomsten van de publieke omroepen. Spotjes zullen nog meer worden gespreid.
|
NRC Webpagina's
16 SEPTEMBER 1996
|
Bovenkant pagina |