U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Het Weer Kanaal begint met storing

Door een onzer redacteuren
GOUDA, 16 sept. Het met veel bombarie aangekondigde commerciële Weer Kanaal was vanochtend, op de eerste uitzenddag, nog niet op televisie te zien. Het Weer Kanaal brengt vierentwintig uur live weersvoorspellingen, documentaires en ander weer op televisie.

Volgens een woordvoerder van Het Weer Kanaal zijn er technische storingen bij het doorgeven van de digitale gegevens naar de weerkaarten, waardoor deze steeds wegvallen. Om 11.30 uur was de storing verholpen.

In de praktijk blijkt het bereik van Het Weer Kanaal vandaag een stuk kleiner dan de onderneming Landmark Communications zelf zegt. ,,Bij de start van het kanaal hopen wij 500.000 huishoudens in Utrecht, Amersfoort en Gouda te bereiken'', zegt de woordvoerder. ,,Schotelbezitters kunnen ons nog niet ontvangen, want de decoders zijn er nog niet.'' Utrecht en omgeving hebben pas half oktober voldoende ruimte op het kabelnet. Kabelexploitant Casema noemt de claims van Het Weer Kanaal op uitzending in Bodegraven en Zandvoort ,,een beetje voorbarig''. In Wassenaar en Den Haag kan de uitzending ,,nog maanden'' op zich laten wachten. In Gouda en in een groot aantal dorpen in het Westland is het weerprogramma met ingang van vandaag wel te ontvangen. 'Anchorman' Peter Timofeeff heeft er ,,vreselijk veel zin in''. ,,Ik kan nu de informatie geven die ik altijd al wilde vertellen, maar die ik in die drie minuten na het journaal niet kwijt kon'', glundert hij.

Het gaat de voormalig presentator van het KNMI-weerbericht om de achtergronden van het weer en de regionale verschillen. ,,Als een zeiler naar het weerbericht luistert, hoort hij alleen dat het windkracht zes is. Daar heeft hij niets aan. Op de Loosdrechtse plassen kan het wel stormen'', zegt Timofeeff. Ook over mist valt zoveel meer te vertellen. Elke tien minuten zal het bericht worden aangepast met informatie van het bedrijf Meteo Consult in Wageningen. ,,We gaan weersveranderingen van minuut tot minuut bijhouden, met een verslaggever ter plaatse. We geven antwoord op de vraag: hoe trekt een mistbank op'', zegt de meteoroloog.

Voor elke doelgroep komt een speciaal weerbericht. Sporters worden bediend met een UV-verwachting, boeren met berichten over de kans op regen.

Timofeeff verwacht geen concurrentie met andere weerprogramma's, omdat de reclames die voor en na de weerberichten worden uitgezonden speciaal voor de doelgroep zijn. Zonnebrandmelk bij het UV-bericht, landbouwwerktuigen voor de boeren. De reclames worden 'los' tussen de weerberichten uitgezonden, ten minste vijf keer per uur. Er hebben zich tot nu toe drie adverteerders gemeld die de reclameblokken willen vullen. ,,Eerst maar eens uitzenden, dan de reclame'', zegt een woordvoerder van Het Weer Kanaal.

Erwin Kroll, presentator van het KNMI-weerbericht, denkt dat Het Weer Kanaal een gat in de markt is. ,,Ik geloof heilig in Het Weer Kanaal'', zegt hij. Kroll heeft vertrouwen in de 'werkenergie' van Peter Timofeeff. ,,Als het kanaal mislukt, zal het zeker niet aan Peter liggen.''

In het begin zal Peter Timofeeff de presentatie voor zijn rekening nemen. Zijn taak zal later deels worden overgenomen door vijf presentatoren die niet geschoold zijn in de meteorologie, een unicum. ,,Er zijn niet veel meteorologen die goed kunnen presenteren'', zegt hij.

Eric Krediet (37) is een van de presentatoren van Het Weer Kanaal. Hij acteerde onder andere in de drama-serie In De Vlaamse Pot, waar hij de rol van buurtagent speelde. Carla Kuipers (29) is producent en regisseur. Ze werkte mee aan het RTL 4-programma Barend en Van Dorp.

De presentatoren hebben de afgelopen twee weken een stoomcursus meteorologie gevolgd en een presentatietraining. ,,Alle presentatoren hebben affiniteit met het weer'', verzekert Timofeeff.

Het Weer Kanaal is een initiatief van het Amerikaanse Weather Channel uit Atlanta. Het kanaal bereikt in één maand zestig procent van de kijkers. The Weather Channel onderzocht de wenselijkheid van een weerstation in verschillende Europese landen. In Nederland bleek dat één derde van de ondervraagden meer dan één keer per dag op een weerstation zou afstemmen.

NRC Webpagina's
16 SEPTEMBER 1996


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)