M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Computerspel maakt van iedereen Formule I-coureur
Door MATTTHIEU VISSER
Volgens een apocrief verhaal stond de in 1982 verongelukte Gilles Villeneuve nog jaren na zijn dood eerste op de lijst van een formule I-spelautomaat in het Amerikaanse Long Beach. Geen van de andere coureurs kon hem met gelijke middelen verslaan. De twee formule I-coureurs die dit jaar om de titel strijden zijn allebei zoons van een legendarische vader, maar Damon Hill en Jacques Villeneuve zullen nooit weten of zij sneller zijn dan hun vaders Graham en Gilles. De wagens van nu zijn niet die van toen, de circuits zijn veranderd. Zo zal ook Jos Verstappen nooit weten of Damon Hill echt sneller is, of dat het aan de wagen ligt. Tenzij beiden bereid zouden zijn om hun krachten op de computer te meten. Het lijkt een mogelijkheid want realistisch is het nieuwe spel Grand Prix 2 zeker. Het is gebaseerd op het seizoen 1994, toen Michael Schumacher met de Benetton-Ford zijn eerste wereldtitel veroverde ten koste van Damon Hill. Op alle zestien circuits kan gereden worden, en wie het goed doet benadert de rondetijden uit de echte wereld. Maar wel pas nadat de wagen op zo'n 40 punten goed is afgesteld. De belangrijkste zijn de steilheid van de voor- en achterspoiler en de overbrenging in de versnellingsbak, maar ook aan bijvoorbeeld de remdrukverdeling (meer op voor- of achterwielen), de schokbrekers en de vering kan 'gesleuteld' worden. Tijdens de races blijkt de computer ook op de hoogte van de krachtsverhouding tussen de andere coureurs: Hill en Schumacher zijn steeds voorin het veld te vinden. Misschien nog wel het mooist is de 'replay' optie waarbij de verrichtingen van buiten de wagen nog eens bekeken kunnen worden. Er staan camera's langs de baan, precies op de plekken waar ze tijdens de werkelijke races ook staan. Zo kan een geslaagde start of een mislukte bocht nog eens geanalyseerd worden. Er is nog veel meer analyse mogelijk, want alle gegevens - de hoeveelheid gas, toerental, snelheid, remdruk - zijn achteraf in grafieken te bekijken. Via een modem kan met zijn tweeën gereden worden. Jammer is alleen dat de weersomstandigheden altijd dezelfde zijn, maar volgens PC GamePlay gaan er geruchten dat er een datadiskette in de maak is om dat op te vangen. Op die diskette zouden ook de wagens van dit seizoen staan. Het spel uitgeprobeerd op het circuit van Monza, waar zondag de Grand Prix van Italië verreden wordt. Een circuit met flauwe, snelle bochten en lange rechte stukken, dus gekozen voor vlakke spoilers en grote versnellingen. Dat levert de bolide een top van ruim 320 kilometer per uur. Aan het eind van het rechte stuk met de start moet je meteen vol in de remmen om nog net heelhuids door de dubbele chicane te komen, de Curva Grande in. Schitterend, die namen die de Italianen aan de bochten geven. In Portugal, waar de volgende Grand Prix plaats zal vinden, hebben ze alleen een nummer. Voor de Curva Grande is een groot hart nodig want het kan volgas. Weer hard remmen voor de Curva del Roggia, een enkele chicane. Twee snelle bochen door en via de Variante Ascari naar de mooiste bocht van het circuit: de Parabolica, een 180-graden bocht die scherp begint en steeds iets flauwer wordt. Het voelt alsof je van een iets te steile skipiste af klettert. Een klein foutje en je bent zo een seconde kwijt. Eén minuut zevenentwintig klok ik in mijn beste ronde, vier seconden langzamer dan de wereldtop. Ergens in een jungle van eindeloze wageninstellingen en doodsverachting liggen ze, die vier seconden. Het zal dagen kosten om er zelfs maar één te vinden. Met meer bewondering dan voorheen zit ik zondag voor de TV. Grand-Prix 2, door Geoff Crammond: CD-ROM voor PC, minimaal 486/66 processor. 79 gulden. Het spel kan gespeeld worden vanaf toetsenbord, met joystick of stuurwiel (circa 200 gulden).
|
NRC Webpagina's
6 SEPTEMBER 1996
|
Bovenkant pagina |