U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Woordkeus met gladheid van de reclamewereld
Tv-initiatief start in Tilburg

Door MAX PAUMEN
TILBURG, 30 AUG. De studio aan de Tilburgse Spoorlaan met de fel rood oplichtende digitale klok en twee chaises-longues heeft iets weg van een boudoir. De woordkeuze waarmee de eerste regionale commerciële televisie, TV8 in Noord-Brabant, zich presenteert vertoont bovendien de gladheid van de reclamewereld. ,,We willen boeiend, actueel, herkenbaar, gedurfd, dynamisch, eigenzinnig zijn'' zo staat het in een folder. Het nieuws zal worden gebracht door ,, een team van gelouterde tv-mensen aangevuld met jong en ongebreideld talent.'' Op de bovenste verdieping van het gebouw van het Brabants Dagblad, krant van de VNU waartoe ook TV8 behoort, rennen medewerkers als nijvere baasjes op en neer, want de deadline is nakende. De apparatuur ziet er zeer modern uit. Directeur-hoofdredacteur J. van Uffelen (voorheen Brabant Pers, Omroep Brabant, Wereldomroep en RTL): ,,We kunnen ons op alle fronten meten met Hilversum.''

De presentatrice Gabrina Kikkert oogt pront. Vanaf aanstaande maandag zal ze de programma's inleiden bij de eerst vierhonderdduizend en uiteindelijk, als de kabel er voldoende voor is toegerust, achthonderdduizend potentiële kijkers. Het is een onderneming van Brabant Pers en Zuidwest-Nederland, dochters van het uitgeversconcern VNU Dagbladengroep. Binnenkort zullen soortgelijke zenders onder dezelfde naam volgen in Limburg en Gelderland. Van Uffelen (41 jaar) glom begin deze week nog van onverholen genoegen toen het erop leek dat de concurrent Omroep Brabant van de NOS geen geld zou krijgen voor wat wordt genoemd de vensterprogrammering op 2 Vandaag. Directeur Douwe van Dam van Omroep Brabant: ,,Van Uffelen wordt op deze manier geholpen zijn onderneming sneller rendabel te maken; nu kan hij zijn gang gaan zonder last van ons als concurrent. Maar voor de democratie, die er mee is gebaat om naast de commerciële televisie een publieke regionale zender te hebben, is het een slechte zaak. De VNU heeft nu trouwens de hele mediawereld in het Zuiden in handen: nagenoeg alle regionale dagbladen, de kabelkranten en plaatselijke omroepen. Ze wilden altijd al baas in eigen huis zijn en dat lijkt ze, tenzij de NOS op haar dwalingen terugkeert, nu ook te gaan lukken.'' Niet de NOS, wel staatssecretaris Nuis van cultuur draaide bij. Hij wil nu toch geld uittrekken om de regionale publieke televisie mogelijk te maken. Maar dan moet de provinciale omroepbijdrage met een tientje omhoog en daarvoor voelt een meerderheid in de Brabantse Provinciale Staten weer niks.

Van Uffelen: ,,Volslagen onzin die redenering van Van Dam. Alsof wij minder serieus zouden zijn omdat we commercieel zijn. Door zo'n opmerking voel ik me als journalist met achttien jaar ervaring behoorlijk aangesproken. We zijn heel netjes bezig door het opstellen samen met de Nederlandse Vereniging van Journalisten van een programmastatuut dat de journalistieke onafhankelijkheid waarborgt.'' TV8, waarin zes miljoen gulden is geïnvesteerd, zendt uit van 6 uur 's avonds tot 8 uur 's morgens. Elk half uur zal in die tijd het nieuws - zo nodig geactualiseerd - worden herhaald dat om zes uur 's avonds voor het eerst wordt uitgezonden. Daartussendoor komen de reclameblokjes van 4 tot 5 minuten per uitzending van een half uur. Naar gelang meer Brabanders de zender kunnen ontvangen zal de prijs per dertig secondes reclamespot oplopen van 210 naar 450 gulden. Gestreefd wordt naar een kijkdichtheid op 1 januari volgend jaar van 1,5 procent en cumulatief (dat wil zeggen als kijkers meer uitzendingen volgen) van 18 procent. Naast nieuws komt er elke dag een sportblokje met portretten van Brabantse sportteams en topsporters. Verder een cultureel programma vanaf de chaises-longues en korte filmpjes over onderwerpen als de beklimming van de St. Jan in Den Bosch. TV8 beschikt over drie cameraploegen. In totaal werken eenendertig mensen mee. Inmiddels is bekend geworden dat de kabelexploitatiemaatschappij van Philips met TV8 een samenwerkingsverband aangaat. Dat betekent dat TV8 voor de meeste kijkers in Zuid-Oost-Brabant op de kabel is te ontvangen. TV8 gaat bovendien samenwerken met het tv-station SBS6. Van Uffelen sluit ook een samenwerking met Omroep Brabant niet uit. ,,Ik denk dat we vroeg of laat toch in elkaars armen worden gedreven. Je moet één miljoen gulden investeren om alle kabelnetten te kunnen koppelen. Voor ons was dat al een hele inspanning, zoveel geld heeft Omroep Brabant niet.'' Van Dam van Omroep Brabant: ,,We hebben lang met TV8 over een vorm van samenwerking gesproken maar zij wilden dat wij alleen maar de achtergronden bij het nieuws zouden gaan verzorgen en zij het nieuws. Maar dat willen wij niet omdat wij juist door het verzorgen van het nieuws groot zijn geworden. Bovendien heeft het commissariaat voor de media bepaald dat er tussen de uitzending op een en hetzelfde kanaal door een commerciële en een publieke omroep een uur testbeeld behoort te zitten.'' Van Uffelen: ,,Wij moeten het ook van het nieuws hebben. Een zender zonder nieuws is een onaardse zender.''

NRC Webpagina's
30 AUGUSTUS 1996


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)