K U N S T
|
NIEUWSSELECTIE
|
In: Amsterdam, Cinecenter; Breda, Chassé Cinema. Een aarzelende vogelaar in Bengalen
Door HANS BEEREKAMP
Laten we het ook niet overdrijven. De voorzichtige kennismaking bevalt, maar doet nog niet bepaald verlangen naar een obligaat retrospectief in het International Filmfestival Rotterdam of 56 filmhuizen, ook al kun je je afvragen of de incidentele distributie van zo'n losse, drie jaar oude en uiterst broze film wel zin heeft. Misschien is het aardig Charachar en Blind Date (zie elders op deze pagina) eens vlak achter elkaar te bekijken, omdat beide films gaan over de onmacht van een ouderpaar bij het verwerken van de dood van een driejarig kind. Maakte Theo van Gogh van de vader een illusionist, de Indiase papa oefent het beroep van vogelaar uit. Hoewel zijn familie al generaties lang sijsjes lijmt, valt het Lakhinder (Rajit Kapoor) zwaar de diertjes in een kooi te stoppen, omdat hij steeds achtervolgd wordt door het visioen van zijn zoontje, dat een dood vogeltje op het strand begraaft. Al in de openingsbeelden zien we de herhaalde close-up van een zich openende hand, die een vogel laat wegvliegen. Het is een wat versleten symbool, maar elke filmmaker in India of elders heeft het recht het wiel opnieuw uit te vinden. De kleuren in Charachar zijn prachtig, vooral die van het tropisch pluimvee, de mensen innemend, de toon gedragen, maar niet loodzwaar. Als de vogelaar aan het slot de film uitloopt, is duidelijk dat het nooit meer goed met hem komt, ook al verzoent de film ons met zijn kruis.
|
NRC Webpagina's
28 AUGUSTUS 1996
|
Bovenkant pagina |