K U N S T
|
NIEUWSSELECTIE
|
In: 7 theaters. Wie is er bang voor de eenzame wolf Van Gogh?
Door HANS BEEREKAMP
Ook zonder kennis van de produktiegeschiedenis zou Blind Date overeind blijven als een van de beste Nederlandse films van dit jaar. Bijzonder goed zijn beide voor een Gouden Kalf in aanmerking komende hoofdrolspelers, de tragische stoethaspel Mascini net iets meer dan de kwetsbare Fokker, maar ook de creatieve cameravoering van Tom Erisman en de originele mise-en-scène van Van Gogh. Een speciale juryprijs verdient dialoogschrijfster Kim van Kooten, eerder hoofdrolspeelster in het eveneens ongesubsidieerde Zusje. Het gebeurt niet vaak in een Nederlandse film dat elk woord klopt, in geloofwaardige, maar niet alledaagse spreektaal. Het belangrijkste probleem van Blind Date is de scenarioconstructie, die inventief genoemd mag worden, met de vertelstem van het dode dochtertje dat met mededogen en hunkering het wanhopige gedoe van haar ouders observeert, maar te snel de clou prijsgeeft en vervolgens in herhaling vervalt. Daardoor voelt de film te lang aan en lijkt eerder geschikt voor een televisie 'single play' van vijftig minuten. Maar als je bedenkt dat achter het scenaristenpseudoniem Valéry Boutade het collectief van regisseur, cameraman en acteurs schuil gaat, dat in zeer korte tijd de opzet bedacht en daarna Van Kooten aan het werk zette, is Blind Date een wonder van instant-filmkunst en een veelbelovende basis voor een wedergeboorte van de Nederlandse filmcultuur. Bewondering, sympathie en respect zijn de gevoelens die de eenzame wolf Van Gogh met zijn film oproept. Hij krijgt mijn adhesie in zijn bittere weerzin jegens het Nederlandse filmproducentenestablishment, dat er met tien keer zo veel geld per film gemiddeld minder van bakt. Het thema van de moderne wancommunicatie in een krakkemikkige relatie is herkenbaar en zinnig. Maar in tegenstelling tot bijvoorbeeld Van Goghs onbeholpen Loos, een film die veel minder zijn best deed om aardig gevonden te worden, heeft Blind Date mijn hart niet kunnen stelen. Daarvoor had er net iets langer geschaafd moeten worden aan de effectiviteit van het verhaaltje.
|
NRC Webpagina's
28 AUGUSTUS 1996
|
Bovenkant pagina |