U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    E C O N O M I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 


  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s


VNU


Commerciële tv van VNU in rode cijfers

Door een onzer redacteuren
HAARLEM, 28 AUG. De commerciële televisie-activiteiten van VNU zijn voor het eerst in de rode cijfers beland. De belangen van VNU in de Holland Media Groep (RTL4, RTL5 en Veronica) en het Belgische VTM kwamen in het eerste halfjaar uit op een verlies van 6 miljoen gulden, tegen een winst van 33 miljoen in de vergelijkbare periode vorig jaar.

Daarmee hebben de tv-stations het nog slechter gedaan dan een half jaar geleden werd gevreesd. VNU als geheel boekte in de eerste zes maanden van het jaar een netto winst van 143 miljoen gulden, 13 procent meer dan in 1995 als de cijfers worden gecorrigeerd voor buitengewone baten. Ook de winst per aandeel steeg met 13 procent tot 75 cent. Voor het hele jaar verwacht de uitgever dat groeicijfer ,,tenminste'' te evenaren.

De woordvoeder van VNU schrijft de verliezen op commerciële televisie vooral toe aan de komst van SBS (met als belangrijkste aandeelhouder het Amerikaanse Disney-concern) op de Nederlandse en Belgische markt die heeft geleid tot ,,moordende concurrentie''. Volgens VNU woedt er momenteel een ,,grote prijzenslag op de reclamemarkt'' die vooral is begonnen omdat SBS adverteerders forse kortingen aanbiedt. Het gevolg voor de zenders van de Holland Media Groep (HMG) en VTM is dat ze marktaandeel kwijtraken en bovendien gedwongen worden zelf de prijzen te verlagen.

Of beide deelnemingen bijdragen aan het nu geboekte verlies wil VNU niet zeggen. Wel zegt de woordvoerder dat RTL4 winst maakt terwijl zowel Veronica, dat vorig jaar het publieke bestel verliet om commercieel te worden, als RTL5 in de rode cijfers zitten. Van RTL5 werd tot dusver gezegd dat de zender ,, relatief het meest lucratieve station'' van de groep was.

Voor de tweede helft van het jaar verwacht VNU op haar televisiedeelnemingen break-even te draaien zodat er bij het sluiten van de boeken over 1996 nog ,, een klein verliesje'' overblijft. Daarbij is de uitgever optimistischer over HMG dan over VTM, dat door managementproblemen moeilijker te sturen is. Omdat RTL4 en VTM nog altijd marktleider zijn, zullen de reclametarieven volgens VNU weer verhoogd worden om de trend van dalende inkomsten terug te buigen.

De dagbladen van VNU (regionale kranten vooral in het zuiden met een gezamenlijke oplage van 840.000 kranten) hebben in het eerste halfjaar een bedrijfsresultaat behaald van 49 miljoen gulden, tegen 46 miljoen een jaar eerder. De advertentie-omzet is gestegen met 8,5 procent, terwijl de oplage-omzet met 4,1 procent omhoog ging. Voor de tijdschriftengroep van VNU (onder meer Libelle en Panorama) liggen die cijfers iets lager. In Nederland ging de advertentie-omzet omhoog met 0,4 procent, terwijl de oplage-omzet met 2,8 procent steeg. In België daalde de advertentie-omzet zelfs met 3,4 procent. Het bedrijfsresultaat steeg van 80 naar 90 miljoen.

NRC Webpagina's
28 AUGUSTUS 1996


THIRD
MILLENIUM
CHALLENGE


Het enige horloge waarmee u

seconden voorloopt.

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)