M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Sound & Vision Philips eind '97 winstgevend
Philips: verlies tv, video eind '97 weg
Door een onzer redacteuren
Dat zegt Doug Dunn, de voorzitter van Sound & Vision, in een gesprek met deze krant. Sound & Vision is met 40.000 medewerkers het grootste onderdeel van de sector Consumentenelektronica en volledig verantwoordelijk voor het verlies van 92 miljoen gulden ervan in het afgelopen halfjaar. ,,We hebben drie opties'', zegt Dunn. ,,Niets doen en hopen, de zaak opgeven of prompt actie ondernemen. De problemen betreffen de korte termijn, daar komen we doorheen.'' Hij weigert de verzadiging van de markt voor consumentenelektronica, de hevige concurrentie en het prijsverval van 5 6 procent de schuld te geven van Philips' problemen. ,,Bij chips daalden de prijzen sneller. Dat is geen enkele reden om niets te verdienen.'' Dunn erkent dat jonge produkten van Sound & Vision als de interactieve compactdisc (CDi) of de digitale cassetterecorder (DCC) ,,onder de verwachtingen'' presteren, maar het staken van de produktie van bepaalde produktgroepen is niet aan de orde. Wel moedigt hij zijn managers aan 'nee' te zeggen tegen initiatieven met onvoldoende perspectief, zoals het Zeus-project (ontwikkeling van een bepaald type plat beeldscherm), dat onlangs werd beëindigd. Philips wil de slag op de consumentenmarkt winnen met nieuwe produkten van hogere kwaliteit en met meer gebruiksmogelijkheden, zoals de zogeheten WebTV die het concern vandaag in New York introduceert. Dit apparaat wordt gekoppeld aan televisietoestel en telefoonlijn, waardoor ook toegang wordt verkregen tot het computernetwerk Internet. In tegenstelling tot veel concurrenten die de pc het centrum van het digitale informatietijdperk maken, denkt Philips dat amusement en informatie vooral in de huiskamer, via de tv, zullen worden geconsumeerd.
|
NRC Webpagina's
7 AUGUSTUS 1996
|
Bovenkant pagina |