NIEUWSSELECTIE
KORTE
BERICHTEN
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
|
T I T E L : |
Eraser |
R E G I E : |
Charles Russell |
M E T : |
Arnold Schwarzenegger, Vanessa Williams, James Caan, James Coburn |
In: 75 theaters.
Krokodil knock-out
HANS BEEREKAMP
Van de vier dure en succesvolle actiefilms die deze zomer de Amerikaanse
bioscopen binnenvielen (The Rock, Mission: Impossible,
Independence Day en Eraser) heeft laatstgenoemde de minste
pretenties en dat maakt hem bij voorbaat sympathiek. Net als de andere
films beschikt Eraser over een onwaarschijnlijk en onlogisch
scenario, wordt er dankbaar en fantasieloos voortgeborduurd op het thema
van de paranoia van de gewone man tegenover vadertje staat en zijn de
visuele en verbale clichés niet van de lucht. Eraser is
kortom een ideaal vehikel voor Arnold Schwarzenegger, wiens films nu
eenmaal niet in eerste instantie bekend staan om hun geraffineerde
scenario en realistische visie. Schwarzenegger slaat dit keer een
krokodil knock out, springt uit een neerstortend vliegtuig naar de
enige, al naar beneden zwevende brandende parachute en overleeft een
mitraillade van een soort van geheime, intelligente laser guns.
Dat alles terwijl zijn eigenlijke beroep vooral administratieve
vaardigheden vereist: Schwarzenegger werkt voor het bureau dat met
wraakacties bedreigde kroongetuigen van een nieuwe identiteit voorziet.
Wat deze 'eraser' wist zijn dus geen booswichten, maar
computerbestanden. Het neemt niet weg dat hij wanneer het nodig is als
een soort van Superman uit de lucht komt vallen en naar
eerzaamheid strevende burgers beschermt tegen niet bij hun loslippigheid
gebate derden. Bovendien blijkt zijn directe superieur (James Caan) zijn
eigen bankrekening te spekken met dubbelspelactiviteiten en werkt een
groot deel van de dienst mee aan het wissen van Schwarzenegger.
Eraser is geen film die klassiek zal worden, maar het publiek
anderhalf uur van de straat houden lijkt ook de enige ambitie van
regisseur Charles Russell, die sinds The Mask weinig kwaad meer
kan doen in Hollywood.
|
NRC Webpagina's
7 AUGUSTUS 1996
|