M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Tv-zender VTM ziet winst met helft dalen
Door onze correspondent
De oorzaak van de winstdaling moet worden gezocht in het doorbreken van het reclamemonopolie van VTM, met de komst vorig jaar van een tweede commerciële zender in Vlaanderen: VT4. Tegelijkertijd groeide de reclamemarkt in 1995 nauwelijks. Behalve tegenvallende reclame-inkomsten heeft ook de reactie van VTM op VT4, de start van een tweede kanaal, de zender veel geld gekost. Een woordvoerder van VTM tekent bij de cijfers aan dat de zender nog altijd winst maakt en dat het met de tweede zender, Kanaal 2, nu de goede kant op gaat. ,,Het feit dat er nog winst is ondanks de opstart van een tweede net is een goede boodschap'', aldus de woordvoerder. ,,Alles bij elkaar hebben we goed stand gehouden.'' Eerder deze week werd bekend dat de Europese Commissie België veertig dagen de tijd gegeven om de bepaling te vernietigen, dat ten minste 51 procent van het kapitaal van de Vlaamse commerciële televisiezender VTM is voorbehouden aan Nederlandstalige kranten en weekbladen. De Nederlandse uitgever VNU heeft 45 procent van de aandelen van VTM. De rest is in handen van Vlaamse Media Holding. VTM is een van de meest succesvolle commerciële televisiezenders in Europa. Kort na de start schoot haar aandeel in de Vlaamse kijkersmarkt omhoog voorbij de 40 procent. Maar sinds vorig jaar daalden de kijkcijfers van VTM, met de komst van VT4. De kijkcijfers liggen gemiddeld op 30 procent.
|
NRC Webpagina's
1 AUGUSTUS 1996
|
Bovenkant pagina |