K U N S T
|
NIEUWSSELECTIE
|
100 Jaar Cinema
A Matter of Life and Death
Door HANS BEEREKAMP
De aanleiding tot het maken van A Matter of Life and Death (1946) was een verzoek aan het Britse regisseurs- en producentenduo Michael Powell (1905-1990) en Emeric Pressburger (1902-1988) om 'iets te doen aan de problematische Brits-Amerikaanse relaties', die immers door de massale geallieerde concentratie onder grote druk stonden. Het resultaat is een nog steeds bewonderenswaardige, hoogst modern aandoende surrealistische tragikomedie, die zich vooral onderscheidt door de creatieve toepassing van nieuwe technieken. Het was een handelsmerk van het duo Powell en Pressburger, vaak verguisd in hun bloeiperiode (1943-1960) om hun excentriciteit en 'gebrek aan goede smaak', daarna gerehabiliteerd door jonge bewonderaars, onder wie Martin Scorsese. Die superviseerde ook de restauratie van de originele kopie van A Matter of Life and Death, en je weet niet wat je ziet. De hemel is gefotografeerd (door Jack Cardiff) in zwart-wit, de aarde in Technicolor. Het is de eerste film waarin kleur dramatische betekenis kreeg, en de overgangen, de trucages met tijd en ruimte, de brutale, maar doordachte vormgeving doen 'special effects' van vijftig jaar later verbleken als zinloos gefröbel. Superieur is ook de intellectuele souplesse, waarmee scenarist Pressburger zowel de Amerikaanse oppervlakkigheid als de Britse hoogmoed relativeert. De Engelse filmcritici bestempelden de film dan ook als pro-Amerikaans en deden een van de beste produkties die ooit in Engeland tot stand kwam ten onrechte in de ban. Behalve Scorsese (zijn vaste editor Thelma Schoonmaker trouwde in 1984 met de veertig jaar oudere Powell) is ook Peter Greenaway een geestelijk erfgenaam van Powell en Pressburger.
|
NRC Webpagina's
10 JULI 1996
|
Bovenkant pagina |