V O O R P A G I N A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Studie Fokker naar 'Voortbouw'
Door een onzer redacteuren
In een laatste poging de vliegtuigindustrie voor Nederland te behouden proberen de curatoren tijd te winnen om alsnog een sterke industriële partner te vinden - een eis van de banken om nieuw risicodragend vermogen in de onderneming te steken - om het failliete Fokker in afgeslankte vorm te laten voortbestaan. ,,Het gaat er om dat Fokker de tijd krijgt mondiaal rond te kijken en dat de wereld meer tijd krijgt om naar Fokker te kijken'', zegt een ingewijde. Een nieuwe juridische structuur is nodig, omdat met zo'n onderneming de grenzen van de faillissementswetgeving worden overschreden. Het failliete Fokker kan een belang in de Voortbouw-BV krijgen, evenals externe financiers. Driekwart van de te leveren toestellen zouden F-70's moeten zijn en een kwart F-100's. Toeleveranciers als het Britse Shorts (vleugels), DASA (rompen) en Rolls Royce (motoren) zullen moeten meewerken om het plan te doen slagen. Vooral de belangstelling voor de Fokker 70 heeft de curatoren gesterkt dat vliegtuigbouw in beperkte vorm in Nederland ook mogelijk moet blijven na april volgend jaar. Tot die datum werkt Fokker aan het zogeheten Venster 3, waarbij 15 toestellen worden afgebouwd, waaronder zeven voor de KLM. Voorwaarde voor een (gedeeltelijke) doorstart is dat de grote toeleveranciers als DASA (rompen), Shorts (vleugels) en Rols Royce (motoren) mee willen werken aan de nieuwe constructie. Aangezien het failliete Fokker eigen vermogen mist om vliegtuigen te leasen moeten de afgenomen toestellen met contant geld worden betaald. De Voortbouw BV valt onder de noemer Venster 4 en zal op korte termijn zijn beslag moeten krijgen omdat met name de toeleveranciers willen weten waar zij precies aan toe zijn. Uit een reconstructie van de teloorgang van Fokker blijkt dat het ministerie van Economische Zaken op vrijdag 22 maart zeer goede hoop had overeenstemming te bereiken over een reddingsplan voor Fokker op basis van zelfstandige voortzetting van de vliegtuigbouwer. Fokker zou 45 toestellen per jaar gaan maken en al snel winstgevend zijn. Een dag later wierpen de banken een blokkade op tegen deze oplossing.
|
NRC Webpagina's
27 JUNI 1996
Hier wordt glas toegepast
|
Bovenkant pagina |