U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Een stadsgids met tekortkomingen

TOM ROODUIJN
Stads- en reisgidsen zijn er voor de grotere steden in vele varianten, toegesneden op uiteenlopende behoeften, budgetten en leeftijden. De papieren reisgezel moet niet alleen vele vragen kunnen beantwoorden, maar ook zo min mogelijk wegen en bagageruimte innemen en de pagina's moeten beduimelvast zijn. Omdat er verscheidene gidsreeksen op de markt zijn die aan die eisen voldoen, is het niet eenvoudig ze met een elektronische variant te overtreffen.

Deze week presenteerde VNU de eerste drie edities van de Bopp Guide, interactieve stadsgidsen voor Amsterdam, Parijs en Berlijn op cd-rom. Het voordeel van zo'n elektronische gids is dat men niet meer ieder adres via lengte- en breedtecodering op de plattegrond hoeft op te zoeken, maar dat een muisklik toont waar de bezienswaardigheid of het restaurant naar keuze zich bevindt. Het belangrijkste nadeel is dat geen toerist met een portable computer een stad doorkruist.

De gidsen zijn ontworpen door Felix Bopp, een Zwitserse softwarefabrikant wiens bedrijfsbelang grotendeels werd overgenomen door VNU, dat op de explosief groeiende cd-rommarkt een rol wil spelen. Bopp Media, dat onderdak vond bij de VNU-tijdschriftendivisie De Geïllustreerde Pers, onderzoekt ook de mogelijkheden voor versies van bladen op cd-rom of op Internet. Maandag demonstreerde de Zwitser in het GP-gebouw de eerste vruchten van zijn werk als uitgever nieuwe media bij VNU.

Het nadeel van de betrekkelijke immobiliteit van de cd-romspeler poogt de Bopp Guide te ondervangen met een 'routeplanner'. Hiermee kan de reiziger de restaurants, musea en cafés uitzoeken om vervolgens met een print van de uitgestippelde route en de benodigde adressen, telefoonnummers en busverbindingen op pad te gaan. Voorts kan hij, mits hij een modem heeft, vanuit de cd-rom een fax met een reserveringsverzoek naar het gewenste hotel sturen.

De leuke snufjes van de elektronische stadsgids wegen niet op tegen de tekortkomingen. De verstrekte informatie, die ik op de Amsterdamse aflevering raadpleegde, is oppervlakkig en efemeer. De 'lezer' wordt op een oubollig toontje toegesproken: ,,U kunt ook besluiten naarmate de avond vordert de sfeer in meerdere cafés op te snuiven'', of: ,,Schaars geklede dames poseren achter de grote ramen en glimlachen de potentiële klanten verleidelijk toe.'' En dan de fouten: het Lido wordt ,,de grootste en meest schitterende cabaretlocatie van Amsterdam'' genoemd, bij de tekst van discotheek Richter prijkt een foto van Paradiso en de kop- en broodletters lopen vaak door elkaar heen.

Hoewel Bopp Media de cd-roms aanprijst met ,,20 minuten videobeelden, 40 minuten geluid en meer dan 700 foto's'', is het onthutsend hoe snel je zo'n gids 'uit' hebt. Tevreden stelt de uitgever in een persbericht vast: ,,Foto's, plattegrond, gedetailleerde informatie en reisplanner zijn onderling met elkaar verbonden'', een eigenschap die juist vaak tot teleurstelling leidt omdat achter verschillende functietoetsen steeds dezelfde foto's en gedetailleerde informatie schuil gaan. De elektronische reisgidsen van Baedeker, vooralsnog Bopp's enige concurrent, is rijker aan informatie, helderder in opzet en zakelijker van toon.

De gidsen van Bopp beloven meer dan ze waar maken, ook al door de bijgeleverde 'lidmaatschapskaart' die recht zou geven op kortingen. Er staat een Internetadres op, waar informatie te vinden zou zijn over de betreffende discountwinkels en 'Updates' van de stadsgidsen. De Bopp-pagina blijkt echter 'Under construction' te zijn.

Dan maar eens kijken wat gratis op Internet aan stadsgidsen voorhanden is. Er is keuze uit de World City Guide Amsterdam, The Rough Guide to Amsterdam, Get Lost - The Cool Guide to Amsterdam, The Internet Guide to Amsterdam, de Bickle Guide to Amsterdam, de Amsterdam Hotel Guide, Manni's disco-guide to Amsterdam en de Amsterdam Concert Guide. Behalve dat deze gidsen samen veel meer informatie bieden, worden ze ook voortdurend ververst. Voor de versie 1997 -1998 van de Bopp Guide moet men volgend jaar weer 69,95 gulden neertellen.

NRC Webpagina's
19 JUNI 1996


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)