U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Endemol nog dit jaar naar beurs

Door onze redacteur JACO ALBERTS
AMSTERDAM, 19 JUNI. Televisieproducent Endemol gaat naar de Amsterdamse Effectenbeurs. Nog dit jaar wil het bedrijf van Joop van den Ende en John de Mol een beursnotering aanvragen op het Damrak.

Met de beursgang wil Endemol nieuw kapitaal aantrekken om de beoogde expansie van het bedrijf te kunnen financieren. Om hoeveel kapitaal het gaat en hoeveel de oprichters van Endemol in eigen handen willen houden, wilde de woordvoerder van het bedrijf vanmorgen niet zeggen.

Op dit moment hebben De Mol en Van den Ende ieder 47,5 procent van de aandelen en beschikt media-financier Willem van Kooten over en pakket van 5 procent. ABN Amro zal bij de beursgang optreden als syndicaatsleider, ofwel 'global coordinator', terwijl de effectenbank Kempen & Co gevraagd is als adviseur van Endemol.

,,Het feit dat deze banken meedoen geeft wel aan dat het om een substantiële emissie gaat'', is het enige dat de woordvoerder over de omvang kwijt wil. Volgens hem zijn de oprichters van Endemol niet van plan hun eigen aandelen te verzilveren om het bedrijf de rug toe te kunnen keren.

Endemol dat in 1994 ontstond uit een fusie tussen de bedrijven van Van den Ende en De Mol groeit vooral snel in het buitenland en heeft eigen vestigingen in Keulen, Munchen, Brussel, Parijs, Barcelona, Stockholm, Kopenhagen en Lissabon. In meer dan 30 landen over de hele wereld zijn Endemol-produkties op televisie te zien. Vaak gaat het daarbij om bekende Nederlandse successen als All You Need is Love of de Soundmixshow die in een lokaal jasje worden gestoken met lokale presantatoren.

In Nederland is Endemol een van de oprichters en aandeelhouders (17 procent) van het nieuwe sportnet Sport 7 dat voor een periode van zeven jaar de uitzendrechten van voetbalwedstrijden van de KNVB heeft gekocht. Plannen om samen met VNU, het Luxemburgse CLT en Veronica tot de oprichting van de Holland Media Groep (HMG) te komen werden vorig jaar door ingrijpen van de Europese Commissie geblokkeerd, omdat Endemol daarmee een te grote greep op de Nederlandse markt zou krijgen. De andere partners gingen door met HMG en Endemol zag zich genoodzaakt op eigen kracht verder te gaan. Volgens de woordvoerder liggen er tal van plannen om te expanderen, die gefinancierd zouden kunnen worden met hulp van externe kapiaatlverschaffers. Een grote overname sluit Endemol in de toekomst niet uit. In het gebroken boekjaar dat eindigde eind juli 1995, behaalde Endemol een nog niet eerder gepubliceerden netto winst van 43,6 miljoen gulden op een omzet van 458 miljoen. In het nog lopende boekjaar zullen zowel de omzet als het resultaat een ,,forse stijging'' te zien geven. Volgens de woordvoerder zijn er ,,weinig bedrijven die zo snel groeien als wij''.

NRC Webpagina's
19 JUNI 1996


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)