M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Overstap op ochtendkrant
Zwolse Courant mikt op jongere lezers
Door onze correspondent ANDRÉ RITSEMA ZWOLLE, 13 JUNI. Op maandag 15 april kregen de 71.000 abonnees van de Zwolse Courant gewoon hun krant. Alleen het tijdstip was anders dan anders: de krant lag al in de bus voor de meeste lezers uit bed waren. En er zat een stuk koek bij, verpakt in plastic. Na meer dan tweehonderd jaar als middagkrant te zijn verschenen, verhuisde het dagblad om journalistieke en financiële redenen naar de ochtend. En de eerste indrukken zijn zeer positief, zeggen hoofdredacteur J. Bartelds en uitgever W. de Kok. Van tevoren werd er rekening mee gehouden dat de eerste weken ,,enkele duizenden'' abonnees zouden weglopen. Maar de teller is tot nu toe op duizend blijven steken. ,,Je krijgt natuurlijk over een jaar of twee pas een helder beeld, maar zowel het verloop van abonnees als de aanmelding van proefabonnees ziet er goed uit'', aldus uitgever De Kok. De Zwolse Courant is de eerste krant van het Apeldoornse uitgeversconcern Wegener Arcade, die ochtendkrant is geworden. Het is nog maar de vraag of 'Zwolle' een trendsetter is voor de andere vijftien titels (waaronder de Haagsche Courant, Utrechts Nieuwsblad, Tubantia en de Amersfoortse Courant) van het Wegener-concern, dat met zijn oplage van 700.000 regionale kranten marktleider is in Nederland. Het concern, dat eerder dit jaar het entertainmentbedrijf Arcade overnam, had voor zijn fusie een personeelsbestand van 4.600. In 1995 werd een winst geboekt van bijna 60 miljoen gulden op een een omzet van 967 miljoen gulden. De opvolger van bestuursvoorzitter P. Appeldoorn, toekomstig topman J. Houwert, liet begin mei op de aandeelhoudersvergadering in Amsterdam weten dat ,,in het algemeen'' ochtendkranten beter in de markt liggen dan avondkranten. Daarmee heeft Houwert echter nog niet gezegd dat de onderneming andere kranten stimuleert naar de ochtend te verhuizen. ,,Voor elke krant gelden andere strategische afwegingen'', zo laat een woordvoerder in het hoofdkantoor te Apeldoorn weten. ,,Apeldoorn is anders dan Utrecht, Amersfoort is anders dan Den Haag.'' Nog geen van de kranten heeft evenwel concrete plannen om ochtendkrant te worden, al wordt er op de verschillende redacties wel druk - en vaak al lang - over de mogelijkheid gesproken. De Raad van Bestuur zal zich bij het nemen van de betreffende besluiten ook zeker laten leiden door de positieve geluiden die vanuit Zwolle tot in Apeldoorn reiken. ,,Binnen het concern wordt natuurlijk wel gevolgd hoe het in Zwolle gaat'', aldus de woordvoerder. En het ging goed in Zwolle. De eerste geluiden voor een verhuizing naar de ochtend dateren van een jaar of vier geleden. Lezersonderzoek van de krant liet zien dat de 'potentiële markt' voor een ochtendkrant in Zwolle groter is dan voor een middagkrant. Er is dan weliswaar meer concurrentie van landelijke ochtendbladen (de Zwolse Courant is de enige regionale krant in de stad), maar vooral jongeren zouden eerder een regionale krant nemen als die 's ochtends verschijnt. Regionale kranten kampen over de gehele linie met een vergrijzing van het lezersbestand, en een verschuiving naar de ochtend zou jongere lezers kunnen bereiken. ,,Vooral de categorie twintig tot veertig jaar, die geen regionale avondkrant wil, gaf aan de Zwolse Courant wel 's ochtends te willen lezen'', aldus De Kok. De daadwerkelijke verhuizing naar de ochtend - de krant moet tussen zes en zeven uur 's ochtends in de bus liggen - heeft volgens De Kok 'vele tonnen' gekost. Belangrijkste kostenpost wordt gevormd door de tien nieuwe journalisten, die in dienst werden genomen. Daarmee kwam het totale aantal journalisten dat fulltime bij de krant werkt op 85. Andere kosten zijn de duurdere distributie en de duurdere bezorging - in de loop van de nacht een krant bezorgen is nu eenmaal duurder dan in de loop van de middag. De produktie daarentegen is goedkoper: het dagblad wordt gedrukt tijdens minder-courante uren. De Zwolse Courant (oorspronkelijk in eigendom van uitgever Tijl, dat in 1990 met Wegener fuseerde) is een financieel gezonde krant, al wil De Kok niets zeggen over omzet- en winstcijfers. ,,Dat is binnen Wegener Arcade geen gewoonte.'' De oplage stijgt gemiddeld een procent per jaar, meer dan de gemiddelde stijging van regionale kranten. ,,Met de conversie naar de ochtend proberen we ook op langer termijn de oplage op peil te houden. Op korte termijn was dat niet nodig; er zat nog altijd groei in'', aldus De Kok. De journalisten zijn tevreden over de verhuizing. Dat komt volgens hoofdredacteur Bartelds vooral omdat de redactie zelf gevraagd heeft om een ochtendkrant. ,,Het is journalistiek gezien een grotere uitdaging in Zwolle een ochtendkrant te maken dan een middagkrant. We zijn dus zelf met de concrete plannen naar de Raad van Bestuur van Wegener gestapt. We hebben het idee dat we als dagblad 's ochtends meer nieuws te vertellen dan in de loop van de middag, als we in toenemende mate moeten concurreren met andere media.''
|
NRC Webpagina's
13 JUNI 1996
|
Bovenkant pagina |