E C O N O M I E
|
NIEUWSSELECTIE S c h a k e l s thuispagina Tulip
|
Door daling van prijzen
PC-fabrikant Tulip komt in rode cijfers
Door een onzer redacteuren
Tulip heeft als gevolg van de scherpe daling van de prijzen van micro processors en geheugenchips, eind eerste kwartaal en begin tweede kwartaal '96, zijn voorraden moeten herwaarderen. Het bedrijf verwacht evenwel nog steeds winst te maken in de tweede helft van 1996. De omzet steeg volgens verwachting met meer dan 17 procent in de eerste zes maanden van dit jaar. Tulip weet nog niet of het gehele boekjaar 1996 winstgevend kan worden afgesloten. Op de Amsterdamse effectenbeurs kelderde de koers van Tulip vanmorgen aanvankelijk. Het aandeel opende 2,30 gulden (ofwel bijna 12 procent) lager op 17 gulden. Later op de ochtend begon de koers van Tulip weer langzaam te stijgen. Omstreeks het middaguur noteerde de koers 17,70 gulden, een daling van 1,80 gulden ten opzichte van de slotkoers gisteren. ,,De noodzaak voor Tulip om in zee te gaan met een strategische partner is nu groter geworden'', zei een beursanalist vanmorgen. ,,Voor wie erop speculeert dat deze samenwerking of overname snel zal geschieden kan dit het moment zijn het aandeel te kopen.'' Tulip maakte in mei bekend dat het ,,verkennende gesprekken'' voert met een mogelijke strategische partner. Het bedrijf herhaalde vanmorgen dat deze gesprekken voortduren. ,,De uitkomst hiervan is nog steeds onzeker.'' Tulip meldde de gesprekken met een mogelijke partner aan de beurs nadat de koers van het bedrijf een opmerkelijke stijging vertoonde. Tulip zei vanmorgen dat de voorraden zijn teruggebracht en naar verwachting eind juni circa 20 procent lager zullen zijn dan een jaar eerder. In Nederland behoort Tulip tot de grotere pc-verkopers met een geschat marktaandeel van 6 procent. Het Europese marktaandeel van de fabrikant stelt met ongeveer 2 procent weinig voor. De marges op pc's staan bovendien onder grote druk. Tulip kondigde in maart aan zich te concentreren op afzet aan zakelijke afnemers en de inspanningen voor de verkoop aan particulieren tot een minimum terug te brengen. In 1995 maakte Tulip 9,2 miljoen gulden winst op een met 17 procent gegroeide omzet van 532 miljoen gulden. In Europa, waar Tulip in achttien landen eigen verkoopkantoren heeft, behaalt het bedrijf 95 procent van zijn omzet. De onderneming streeft expansie na in Oost-Europa en Zuid-Oost-Azië. In Azië heeft Tulip nu vier verkoopkantoren. De fabrikant verwacht omstreeks het jaar 2000 in China een marktaandeel te hebben van 3 à 4 procent (maximaal 400.000 computers).
|
NRC Webpagina's
13 JUNI 1996
|
Bovenkant pagina |