U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    V O O R P A G I N A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  
S c h a k e l s


Ministerie van Economische Zaken

Verruiming winkeltijden
slaat aan

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 11 JUNI.
Het koopgedrag van Nederlandse consumenten verandert nu al merkbaar door de verruiming van de openingstijden van winkels. Veel consumenten verschuiven hun boodschappen naar de namiddag en de vroege avonduren, nu veel supermarkten t ot acht uur open zijn.

Dat blijkt uit een eerste peiling naar de gevolgen van de verruimde openingstijden die het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) vorige week uitvoerde onder bijna 700 huishoudens. Het CBL is de belangenclub van grote supermarktketens als Albert He ijn, Edah en Konmar. In het onderzoek zegt 34 procent van de huishoudens dat ze nu ook 's avonds boodschappen doen. CBL- voorzitter Jan van den Broek noemt dit een ,,verrassend hoog percentage''. Winkels mogen vanaf 1 juni tot tien uur 's avonds open zi jn.

De resultaten van het CBL-onderzoek worden bevestigd door een onderzoek dat het onafhankelijke vakblad Distrifood dit weekeinde publiceerde. Uit dit onderzoek blijkt dat supermarkten die langer open zijn klanten trekken die in hun "eigen' superm arkt niet terecht kunnen. Vooral landelijke winkelketens als Edah, Albert Heijn en A&P profiteren van de verschuiving in koopgedrag.

Het CBL-onderzoek bevestigt de verwachting dat de ruimere openingstijden vooral het grootwinkelbedrijf in de kaart spelen en niet zozeer zelfstandige ondernemers. Grote ondernemingen met een landelijke netwerk, zoals oliemaatschappijen en de Nederlands e Spoorwegen, storten zich ook op levensmiddelenhandel. Zo werd gisteren bekend dat Shell, dat in een aantal vestigingen al samenwerkt met Albert Heijn, ook een eigen formule voor verkoop van levensmiddelen gaat testen. Een woordvoerder van MKB-Nederla nd, waarbij de zelfstandige winkeliers zijn aangesloten, wijst erop dat de verruimde openingstijden amper één week oud zijn. ,,We weten niet of het om incidentele of structurele gevolgen gaat.''

Het CBL signaleert grote verschillen in het koopgedrag van diverse huishoudens. De avondopening slaat vooral sterk aan bij jonge huishoudens zonder kinderen. Van deze huishoudens doet 66 procent ook 's avonds boodschappen. Bij de gezinnen haalt 37 proce nt 's avonds boodschappen en bij ouderen gaat maar 18 procent na zessen naar de supermarkt.

Consumenten blijken als gevolg van de ruimere openingstijden minder vaak naar afhaalrestaurants te gaan of een pizza te laten bezorgen. Supermarkten kunnen beter concurreren met nieuwe afzetkanalen als benzinestations, afhaalrestaurants en pizzabezorge rs, zo signaleert het CBL. In de supermarkt koopt 27 procent verse produkten voor het avondeten of kant-en-klaarmaaltijden, 63 procent koopt de normale boodschappen.

NRC Webpagina's
11 JUNI 1996


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)