E C O N O M I E
|
NIEUWSSELECTIE S c h a k e l s Webpagina Hoogovens
|
Bond vreest banenverlies Hoogovens
Door een onzer redacteuren
Er is volgens het concern nog geen echt plan en er is nog geen beslissing genomen. ,,Het verbeteren van de produktiviteit is een voorwaarde om op het internationale speelveld te kunnen meedoen'', aldus een woordvoerder van Hoogovens. ,,De concurrentie zit ook niet stil.'' Dat Hoogovens Staal over enkele jaren met 2.000 mensen minder toe kan, is een ,,vaststelling die je met elkaar kunt maken''. De woordvoerder sluit niet uit dat Hoogovens voor vervangende werkgelegenheid zorgt. De Industriebond FNV vindt het ,,niet toelaatbaar dat er werkgelegenheid wordt weggesaneerd zonder dat er alternatieven voor in de plaats komen''. De komende tijd gaat de bond de kaderleden raadplegen. De bond erkent overigens dat verdere inkrimping van het personeelsbestand niet als een verrassing komt. Het staal- en aluminiumconcern heeft al heel wat reorganisaties achter de rug. Het bedrijf leed enkele jaren geleden grote verliezen en schrapte in vier jaar tijd circa 4.500 banen. Afgelopen jaar behaalde Hoogovens een recordwinst en een recordproduktie van ruw staal. Juist daarom ervaren de vakbonden een nieuwe, ingrijpende reorganisatie als schokkend. De staal- en aluminiumfabrikant streeft voor het eerst sinds jaren weer naar expansie. Daartoe is een offensieve mondiale strategie ontwikkeld, die onder andere uitbreiding behelst van de activiteiten in Azië. Dit jaar al wordt het zeer terughoudende investeringsbeleid verlaten. Het concern ziet groeikansen in de export van hoogwaardig staal en aluminium naar opkomende economieën in vooral Zuidoost-Azië. Hoogovens wordt steeds internationaler en heeft al belangrijke deelnemingen in Japan en Zuid-Korea. Vorig jaar nam het concern deel in een blikjesfabriek in China en gezocht wordt nog naar deelneming in een Chinese staalfabriek. Verder worden deelnemingen en partners gezocht in Indonesië, Thailand, Maleisië en Vietnam. De raad van bestuur van Hoogovens wil ,,versneld naar een forse winstgevende omzetgroei''. De strategie die voor de komende vijf tot tien jaar is uitgezet, mikt op een snellere groei dan de toename van het staal- en aluminiumverbruik. Gedacht wordt aan het betreden van geheel nieuwe markten, aan investeringen in nieuwe produktielijnen of aan het werken aan produkten met meer toegevoegde waarde die dichter bij de eindverbruiker staan. Daardoor wordt het concern iets minder kwetsbaar voor de conjunctuurcycli van ruwe produkten en halffabrikaten.
|
NRC Webpagina's
31 MEI 1996
|
Bovenkant pagina |