UPC verslindt alles
Door STÉPHANE ALONSO en JOCHEN VAN BARSCHOT
ROTTERDAM, 15 JAN. UPC koopt het ene kabelnet na het andere en geeft branchegenoten daarmee
het nakijken. Kapitaal aantrekken is voor beurslieveling UPC geen enkel probleem.
Veelvraten zijn een korte carrière beschoren, getuige de tragische
levenswandel van de aan cocaïne en voedsel verslaafde Maradonna. Kabelmaatschappij
UPC heeft inmiddels ook alle karaktertrekken van een veelvraat, maar haar
toekomst oogt aanzienlijk beter.
Deze week kocht UPC (United Pan-Europe Communications) het Rotterdamse
kabelnet van energiebedrijf Eneco, K&T, voor ruim 2 miljard gulden. De
overname is de zoveelste in een lange rij. UPC slokte de afgelopen jaren tientallen
kabelnetten op in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Polen, Hongarije, Slowakije,
Malta, Israël, Oostenrijk en Ierland. In totaal heeft UPC bijna zes miljoen
kabelaansluitingen in dertien landen. Het bedrijf is daarmee na Deutsche Telekom
het grootste kabelbedrijf van Europa. In Nederland is UPC marktleider met
2,2 miljoen aansluitingen.
Dat het voor 60 procent Amerikaanse UPC een agressieve expansiestrategie
voert blijkt eens temeer uit het dreigement dat bestuursvoorzitter Mark Schneider
gisteren in de Financial Times uitte tegen Israel. UPC, zo zei Schneider,
zal zijn aandeel van 46,5 procent in Tevel International, Israels grootste
kabelbedrijf, verkopen als de overheid geen haast maakt met de liberalisering
van de kabelsector.
Ook het bedrag dat met de jongste overname in Rotterdam is gemoeid, oogt
'agressief'. Per aansluiting, 590.000 in totaal, betaalt UPC liefst 3.390
gulden, een primeur in Nederland waar 2.000 gulden per aansluiting tot nog
toe gebruikelijk was. Telecomaanbieder Dutchtone, ook geïnteresseerd
in K&T, werd knock-out geslagen.
,,Zo'n overnamebedrag is op zichzelf niet schokkend'', zegt een woordvoerder
van VECAI, de branchevereniging voor kabelexploitanten. ,,In de Verenigde
Staten betalen ze grif tussen de 4.000 en 8.000 dollar per aansluiting.''
UPC heeft volgens de woordvoerder een ,,Amerikaans economisch denkmodel''
naar Nederland gebracht: zo snel en zo veel mogelijk.
Branchegenoten in Nederland proberen UPC bij te benen. Zo wil Essent (1,6
miljoen aansluitingen) naar België uitbreiden. Het aast op de Belgische
kabelonderneming Telenet, goed voor 2,2 miljoen aansluitingen. Afgelopen dinsdag
liet UPC weten ook te onderhandelen met de Belgen. Het is de vraag of Essent
dezelfde bedragen kan opbrengen als UPC. ,,Ik heb de stellige indruk dat wij
ook een goede kans maken'', zegt de woordvoerder van Essent.
UPC heeft een troef in handen die een bedrijf als Essent mist: de beurs.
UPC is het enige kabelbedrijf dat tot op heden de gang naar de beurs aandurfde,
vorig jaar februari. Sindsdien is het aantrekken van kapitaal geen probleem.
Zodra de oorlogskas leeg begint te raken, plaatst het bedrijf nieuwe aandelen
of schrijft het voor een paar miljard een obligatielening uit. Beleggers zijn
dol op UPC, ondanks de miljoenenverliezen van de kabelaar. Op zijn vroegst
in 2002 verwacht UPC voor het eerst winst te maken. Tot die tijd drukken hoge
afschrijvingen en investeringen in kabelnetwerken de resultaten. Maar beleggers
kijken naar het resultaat uit de normale bedrijfsvoering, en dat is positief.
Op de beurs heeft UPC een stormachtige groei doorgemaakt. De introductiekoers
van 29 euro is inmiddels verviervoudigd. Na bekendmaking van de overname van
K&T, eergisteren, schoot het aandeel nog eens met 8,50 euro omhoog naar
125,50 euro.
Essent, een comglomeraat van afval-, energie- en kabelbedrijven, wil ook
naar de beurs, maar niet op korte termijn. Essent is ,,niet nerveus'' over
de Amerikaanse expansie. Essent heeft er het volste vertrouwen in dat toezichthouder
NMa (mededinging) niet zal toestaan dat er één dominante partij
ontstaat op de kabelmarkt.
UPC is zich daarvan bewust. Het bedrijf gaat de overname van het Rotterdamse
kabelnet aanmelden bij de NMa, omdat het door de inlijving ervan een marktaandeel
van 35 procent krijgt.
Het aantal partijen op de Nederlandse kabelmarkt is door reuzen als UPC
de laatste jaren sterk uitgedund. Had bijna elke gemeente ooit een eigen kabelbedrijf,
nu zijn er door fusie en overnames nog maar een paar over. De grootste zijn,
naast Essent en UPC, Palet/Castel (Limburg/Groningen, 1,5 miljoen aansluitingen)
en Casema in Utrecht (ruim een miljoen).
Nederland is voor UPC erg aantrekkelijk. Het is het dichtstbekabelde land
van Europa en geldt als belangrijke springplank naar de rest van het continent.
Nederlanders staan bovendien open voor de digitale revolutie. ,,Het getuigt
van lef, van visie vanuit de VS'', aldus de woordvoerder van Vecai.
Essent is minder te spreken over de Amerikaanse expansie. ,,Het is wellicht
niet wenselijk dat de hele kabelbranche in buitenlandse handen komt'', zegt
de woordvoerder. ,,Het risico bestaat dat besluitvorming over belangrijke
zaken, zoals werkgelegenheid, tot ver over de grenzen plaats zal hebben. Onze
bedrijfsfilosofie is dat we een grote, sterke onderneming willen zijn - vanuit
Nederland.''