U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

Tour de France 1998
Nieuws
Etappes
Deelnemers
Oud-renners
Links

Cipollini op gelijke hoogte met Coppi

Door onze redacteur JAAP BLOEMBERGEN
BRIVE, 18 JULI. Onder toeziend oog van zijn helderziende Diamantina heeft de Italiaan Mario Cipollini gisteren zijn twee sprintzege behaald in de Tour de France. Hij versloeg in Brive zijn landgenoot Nicola Minali met een halve fietslengte verschil. Cipollini heeft nu twee massasprints gewonnen. In totaal behaalde hij acht individuele zeges, waarmee hij campionissimo Fausto Coppi evenaarde. Diens eeuwige rivaal Gino Bartali blijft de Italiaanse topscorer in de Franse ronde. Hij won twaalf etappes.

,,Het is een geweldige erkenning als jullie mij vergelijken met zulke grote kampioenen'', sprak Cipollini gisteren. ,,Als klein kind speelde ik op het strand met loden miniatuurfietsjes. Elke kampioen had een eigen kleur. En de snelste was Eddy Merckx.'' Twee maanden geleden evenaarde Cipollini het aantal ritzeges (25) van Merckx in de Giro. Om de Belg in de Tour de France uit de boeken te rijden, moet de 31-jarige Cipollini nog een paar seizoenen blijven fietsen. Merckx is recordhouder met 35 overwinningen.

Hoe groot de erelijst van Cipollini ook is, hij is een veel beperktere wielrenner dan het bovengenoemde drietal. Il Magnifico is de beste sprinter wereld, maar hij is een zwakke klimmer en een matige tijdrijder. ,,Zaterdag neem ik een rustdag'', verwees hij naar de tijdrit die vanmiddag op het programma staat. Cipollini is geen ronderenner, daarvoor heeft hij een veel te explosief karakter. ,,Ik ben niet gemaakt voor zo'n lange wedstrijd. Dat monotone leven met elke nacht een soortgelijk hotel en een soortgelijk ontbijt is niets voor mij. Ik wil spanning en sensatie. Daarom zit ik graag op de jetski.''

Cipollini hoopt voor de Pyreneeën, waar het peloton dinsdag neerstrijkt, nog twee keer te kunnen schitteren in een vlakke etappe. Al is het maar voor zijn streekgenoot Bartali, de Florentijn die morgen zijn 84ste verjaardag viert. ,,Forza Gino, ik hoop dat je nog lang van mijn prestaties kunt blijven genieten'', riep Cipollini gistermiddag voor de microfoon van een Italiaanse radioverslaggever. Bartali had twee maanden geleden last van zijn hart en zijn darmen. Hij lag in het ziekenhuis en luisterde elke dag naar de radio, in de periode dat Cipollini schitterde in de Giro. Hij won vier etappes in Italië.

Cipollini heeft zijn grote vorm naar eigen zeggen te danken aan een waarzegster met de verzonnen naam Diamantina. Hij raadpleegt haar regelmatig en put vertrouwen uit haar voorspellingen. ,,Als deze vrouw mij morgen sommeert naar huis te gaan, omdat ze onweer voorspelt, dan ben ik meteen vertrokken'', zei Cipollini.

De Italiaan vertelde er niet bij dat een vertrek uit Frankrijk ook zijn voordelen heeft. Als slechte klimmer heeft hij weinig te zoeken in het hooggebergte. Met de twee dagprijzen kan hij met een gerust hart huiswaarts keren. de volgende dag.''

NRC Webpagina's
18 juli 1998

Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad