Tour ontloopt Le Foot in wielren-arm Ierland
Door onze redacteur JAAP BLOEMBERGEN
De 85ste editie van de Tour de France
begint morgen in de Ierse hoofdstad Dublin. Er verschijnen geen Ieren
aan de start. ,,Wielrennen is hier een marginale sport'', zegt de
voormalige Tourwinnaar Stephen Roche.
|
Jan Ullrich, de winnaar van de vorige Ronde van Frankrijk, wordt in Dublin een dag voor de start medisch gecontroleerd. (Foto Reuters) |
DUBLIN, 10 JULI. De Ronde van Frankrijk is deze eeuw regelmatig vreemd
gegaan, maar de verre liefdes beperkten zich tot Nederland, België,
Italië, Spanje, Engeland, Duitsland en Zwitserland. Een jaar of
vijftien geleden mijmerde Tour-directeur Félix Lévitan
over een uitstapje naar de Verenigde Staten. Zijn opvolger Jean-Marie
Leblanc wil de Franse ronde zoveel mogelijk op Frans grondgebied laten
plaatsvinden. Hij streeft naar een compacte Tour, met veel chauvinisme
en weinig verplaatsingen.
Waarom dan toch een start in het afgelegen Ierland, een land nota bene
met weinig wielertraditie? De officiële verklaringen zijn
nauwelijks geloofwaardig. Ierland herdenkt dit jaar de bloedig
neergeslagen opstand tegen Groot-Britannië van 1798. Ierland
koestert oude kampioenen als Stephen Roche en Sean Kelly. De
noodlijdende Ierse wielersport heeft nieuwe impulsen nodig. De Ierse
overheid betaalt zes miljoen gulden aan de organisatie. Tour-directeur
Leblanc koestert warme gevoelens voor het Ierse volk. En zo verder.
Bovengenoemde argumenten waren prettige bijkomstigheden om de start in
Ierland te laten plaatsvinden. De werkelijke reden voor een Iers
avontuur is even simpel als praktisch. Komend weekeinde wordt in Parijs
de finale van het WK voetbal gespeeld, met het gastland als verwachte
finalist. Geen wonder dat de Franse sportliefhebbers nog niet warmlopen
voor een proloog of een massasprint. Le Foot bepaalt het leven in Parijs
en omstreken. De Ierse belangstelling voor de Tour was van harte welkom.
In Ierland heeft soccer concurrentie van rugby, hurling en gaelic
football. Voor wielrennen hebben de Ieren slechts sporadisch
belangstelling. Toen Seamus Elliott in 1963 als eerste Ier een
Tour-etappe won. Toen Sean Kelly in 1982 de groene trui kreeg
omgehangen. Toen Stephen Roche in 1987 zowel de Giro, de Tour als de
wereldtitel in de wacht sleepte. Hij werd sportman van het jaar en
ereburger van zijn geboorteplaats Dundrum.
Na de generatie Roche-Kelly is de wielersport nog verder in de
verdrukking geraakt. De Ronde van Ierland is een paar jaar geleden, bij
gebrek aan financiële middelen, van de internationale kalender
geschrapt. De Ierse wielerbond telt momenteel tweeduizend
licentiehouders en 170 verenigingen. Bij de proloog in Dublin staat
morgenmiddag geen enkele landgenoot aan de start, want Ierland telt geen
enkele beroepsrenner. En de jeugd zit liever op een mountainbike dan op
een racefiets. ,,De jeugd heeft grote voorbeelden nodig om zich aan te
spiegelen, maar ze hebben helaas geen voorbeelden'', zegt Roche.
Waarom dan toch de Tour naar Ierland gehaald? ,,Omdat wij graag een
internationaal sportfestijn wilden organiseren'', verklaart
initiatiefnemer Pat McQuaid in een vraaggesprek met de Provinciale
Zeeuwse Courant. ,,In eerste instantie dachten we aan de Olympische
Spelen, maar dat bleek voor een klein land geen haalbare kaart. Toen heb
ik mijn vriend Leblanc gebeld, die ik nog kende als journalist van
L'Equipe. Hij was meteen enthousiast, maar eiste financiële
garanties van de regering. Omdat het Ierse volk positief reageerde, wil
de minister van toerisme drie miljoen pond (ongeveer negen miljoen
gulden, red.) op tafel leggen. De Tour de France is pure promotie voor
Ierland. Daar kan geen vakantiefolder tegenop.''
De woorden van McQuaid worden bevestigd door een aantal Ierse
reisagenten, die de televisiebeelden van France 2 als perfecte
promotiefilmpjes beschouwen. Naar schatting 950 miljoen mensen uit 160
landen krijgen plaatjes voorgeschoteld van glooiende akkers,
schilderachtige dorpjes en ruige rotspartijen. De Ierse
luchtvaartmaatschappij Air Lingus profiteert mee. Zij heeft dertien
nieuwe toestellen besteld voor de dagelijkse vlucht Amsterdam-Cork. Met
Schiphol als tussenstation is Cork vanuit de hele wereld eenvoudig
bereikbaar. Een woordvoerder van Air Lingus rekent ook op een forse
uitbreiding van het jaarlijkse aantal Nederlandse toeristen. ,,We moeten
van 130.000 naar tweehonderduizend kunnen doorgroeien.''
De zuidelijke havenstad Cork is komende maandag aankomstplaats van de
tweede etappe. Nog dezelfde avond vertrekken de renners, de begeleiders
en de officials per vliegtuig naar Roscoff in Bretagne. Daar gaat
dinsdagmorgen de derde etappe van start. Voor de minder belangrijke
volgers in de karavaan, zoals journalisten en reclamejongens, liggen
drie grote veerboten klaar voor vertrek. Initiatiefnemer McQuaid: ,,We
zorgen voor veel drank en muziek aan boord, jullie komen niets tekort.''
Voor de oversteek naar Bretagne krijgen de renners ruim 385 kilometer
Iers asfalt voor de kiezen. De proloog over 5,5 kilometer voert door het
oude centrum van Dublin. Het vlakke parcours kent slechts vijf bochten.
De renners vertrekken voor de deuren van Trinity College, met 400 jaar
de oudste universiteit van Ierland. De korte proloog lijkt zeer geschikt
voor de Engelse tijdritspecialist Chris Boardman.
De eerste etappe gaat van start in Dundrum, de geboorteplaats van Roche.
Ter ere van zijn trilogie in 1987 is voor de deur van zijn oude woonhuis
een wielermonument (een medaillon met drie kamwielen) uit de grond
gestampt. De eerste tussensprint vindt plaats in Bray, waar de eerste
Ierse ritwinnaar Elliott is geboren. Hij overleed in 1971, nadat hij een
geladen geweer onhandig zou hebben schoongemaakt. Volgens kennissen
pleegde hij zelfmoord. Het letterlijke hoogtepunt van de eerste etappe
ligt in de Wicklow Mountains, een beeldschoon national park ten zuiden
van de finishplaats Dublin.
Bij de tweede etappe vertrekken de renners maandagmorgen vanuit de
kleine provincieplaats Enniscorthy. Onderweg rijdt het peloton door het
gehucht Carrick-on-Suir, waar de geboren kluizenaar Kelly nog steeds
woonachtig is. Hij zal zich schoorvoetend laten zien in het
wielercircus. Een gedenkteken voor de slachtoffers van de slag tussen
Herzog Von Trippery en Oliver Cromwell (1949) heeft om
veiligheidsredenen een andere bestemming gekregen in Carrick-on Suir.
Ongeacht hun geringe affiniteit kijken de meeste Ieren verlangend uit
naar het grote wielerspektakel. McQuaid: ,,Ieren weten hoe ze feest
moeten vieren. Vergelijk deze happening met jullie Elfstedentocht. Met
een groot verschil: ik had gelukkig twee jaar en niet twee dagen de tijd
om alles te regelen.''
De technische commissie van de Internationale Wielren Unie (UCI) buigt
zich over de vraag van de Duitse ploeg Telekom of hun renners morgen in
de proloog van de Ronde van Frankrijk mogen starten in futuristische
wielerpakken die door de Amerikaanse kledinggigant Nike zijn ontwikkeld.
De pakken kunnen in de proloog over 5,7 kilometer volgens
assistent-ploegleider Rudy Pevenage enkele seconden tijdwinst opleveren.
De Nederlandse formaties TVM-Farm Frites en Rabobank willen in Dublin
gebruikmaken van de strips waarmee de schaatsers eerder dit jaar zo
succesvol waren bij de Olympische Winterspelen in Nagano.