|
Tour de France 1998
|
Wielersponsor neemt schandaal op de koop toe
Door onze redacteur ERIK VAN DER WALLE
ROTTERDAM, 22 JULI. Sponsors van de Tour de France hoeven ondanks de dopingaffaires niet te wanhopen. ,,Horlogefabrikant Festina zal geen klokje minder verkopen nu zijn ploeg uit de Tour is genomen'', zegt directeur Frank van den Wall Bake van het sport-marketingbureau Trefpunt. ,,Maar zo'n affaire zet sponsors natuurlijk wel aan het denken over hun bijdrage aan de wielersport. Het blijft een klap voor de sport.'' Opvallend is dat juist banken en verzekeraars zich manifesteren in de wielersport, hoewel die bedrijven sterk afhankelijk zijn van hun naam en faam bij het grote publiek. Voor banken en verzekeraars lijkt daarom het risico het grootst. Niet voor niets kondigde de Rabobank als eerste aan dat zij bij eventuele schandalen de eigen ploeg direct zal terugtrekken. De tweede Nederlandse ploeg kent de verzekeraar TVM als geldschieter. ,,Het is geen toeval dat juist banken en verzekeraars voor het wielrennen kiezen. De financiële concerns willen graag uit hun ivoren torens treden en kiezen daarom voor een brede sport die dicht bij het volk staat. Dat daar een hoger afbreukrisico aan vast zit, nemen ze op de koop toe'', aldus Van den Wall Bake. Behalve de Rabobank zijn ook de Spaanse bank Banesto, het Franse Credit Lyonnais en Deutsche Bank op de een of andere manier aan de Tour de France verbonden. ,,Na de sportkledingbranche is de financiële sector de grootste sponsor van sportwedstrijden'', zegt Van den Wall Bake. Voormalig ploegleider Peter Post heeft bij bedrijven vaak de angst geproefd voor negatieve publiciteit op het moment dat de sponsoring ter sprake kwam. ,,Je kan natuurlijk wel allerlei bepalingen in het contract opnemen, maar uiteindelijk gaat het om vertrouwen'', zegt hij. ,,Een ploegleider heeft veel in de hand, want hij neemt ook de dokter en de mecaniciens aan.'' Post heeft zelf een grote dopingaffaire met Gert-Jan Theunisse meegemaakt, die net van de PDM-ploeg kwam. ,,Ik heb direct schoon schip gemaakt: zowel Theunisse als de arts zijn vertrokken. Van de sponsor, Panasonic, heb ik daarover nooit een negatief geluid gehoord.'' Over het aantreffen van het bloeddopingmiddel Epo in een van de wagens van de Nederlandse ploeg TVM laat Post zich nauwelijks uit. ,,Je kan als ploegleiding niet alles voorkomen.'' Post betreurt de dopingaffaire van Festina. ,,Voordeel is wel dat de bom nu is gebarsten en dat er hopelijk harde maatregelen getroffen zullen worden. Op de langere termijn zal de sport het winnen en dat weten de sponsors ook.'' Als geen ander weet Post dat de Tour (,,ik ben blij dat ik er dit jaar met die narigheid niet heen hoef te gaan'') al heel wat schandalen heeft overleefd. Het geheugen van de wielerliefhebber en consument is kort: wie kan zich nu herinneren dat de stervende Tommy Simpson tijdens de Tour de France van 1967 reclame maakte voor de bedrijven Peugeot en BP? Hoeveel mensen weten nog dat de populaire Joop Zoetemelk tweemaal op doping is gepakt? Toch heeft directeur Carlo de Swart van verzekeraar Stad Rotterdam wel degelijk overwogen zich als sponsor van Feyenoord terug te trekken. Met name toen in gevechten met supporters van Ajax (ABN Amro) vorig jaar een dode viel te betreuren.
|
NRC Webpagina's 22 juli 1998
|
Bovenkant pagina |
|