U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Dossier Telecom

Nieuws

Achtergrond

Telecomaanbieders

Discussie

Cahier veiling mobiele-telefoniefrequenties

Organogram van de Nederlandse telecomsector

Links








Reacties

Waarde UMTS blijft mysterie


Na een jaar van torenhoge investeringen blijft de waarde van UMTS- telefonie een groot raadsel. Misschien is het wel waardeloos.

Door onze redacteur STÉPHANE ALONSO

ROTTERDAM, 25 JAN. Hoeveel kost een zogeheten UMTS-vergunning voor geavanceerde mobiele telefonie? Na alle veilingen en 'schoonheidswedstrijden' van het afgelopen jaar mag het antwoord op die vraag bekend worden verondersteld. Nee dus. In Groot-Brittannië betalen telecombedrijven omgerekend gemiddeld 17 miljard gulden per vergunning. Een Nederlandse UMTS-vergunning kost gemiddeld 1,2 miljard gulden. Een Finse licentie kost 0 gulden.

De Franse overheid vraagt omgerekend 10,9 miljard gulden per vergunning. Belangstellenden hebben nog een week de tijd om zich aan te melden voor de zogeheten schoonheidswedstrijd, de vergelijkende toets van bedrijven waarvoor Frankrijk heeft gekozen in plaats van een veiling. Een consortium met onder andere het Spaanse Telefónica maakte gisteren bekend niet langer geïnteresseerd te zijn in een Franse vergunning omdat deze te duur wordt gevonden. Daardoor zijn er nog drie partijen over (waarvan er een onzeker is) voor vier vergunningen.

De gebeurtenissen in Frankrijk zijn een belangrijk keerpunt. Natuurlijk is de gekte rondom UMTS al eerder getemperd. Maar Frankrijk werd altijd beschouwd als een van de drie belangrijke markten in Europa, naast Duitsland en Groot-Brittannië. Een markt waartegen niemand 'nee' durft te zeggen.

Telefónica zei gisteren 'nee' en kan zich dat permiteren. "Het zit al met een licentie in Duitsland", zegt analist Wijnand Heineken van Bank Labouchere. Doorslaggevender was de moeilijke financiële positie waarin Telefónica zich zonder twijfel zou manoeuvreren met een Franse licentie. De Spanjaarden moeten geld overhouden voor hun ambitieuze expansieplannen richting Latijns-Amerika. France Télecom, Cegetel en Bouygues Telecom zijn nog in de race voor een vergunning, maar staan tevens voor het blok. Het vertrek van Telefónica maakt duidelijk dat een vergunning in ieder geval geen 10,9 miljard gulden waard is, maar de Franse achterblijvers zullen dat wel moeten betalen. "Het is een groot risico als je op je thuismarkt geen licentie hebt", aldus Heineken. Een andere scenario is dat de Franse overheid de prijs verlaagt - volgens sommige analisten is een prijs van tussen de (omgerekend) 4 en 7 miljard gulden een redelijke prijs. Maar in dat geval zou de wedstrijd opnieuw moeten worden uitgeschreven. Bovendien houdt Parijs al rekening met de (totale) opbrengst van 43,6 miljard gulden.

De absurde variatie aan veilingopbrengsten in Europa is een weerspiegeling van de onzekerheid over de (toekomstige) UMTS-markt. Die onzekerheid is na een jaar vreemd genoeg alleen maar toegenomen doordat er recentelijk pas gedegen onderzoek lijkt te worden gedaan naar het potentieel van UMTS. Marktonderzoeker TechnologyRating presenteerde vorige maand een kritisch rapport.

De claim dat met UMTS snelheden van 2 megabit per seconde kunnen worden bereikt, is slechts ten dele waar, stelt TechnologyRating. Zo'n snelheid is alleen haalbaar onder perfecte omstandigheden en die bestaan bijna alleen binnen de muren van een kantoorpand omdat een gebruiker daar slechts korte afstanden hoeft af te leggen, maar meestal op één plek zit. UMTS kan in zo'm omgeving niet concurreren met de huidige bedrijfsnetwerken waarop snelheden van 11 megabit per seconde worden bereikt. Bij gebruik buiten de deur presteert UMTS veel minder goed. De dan gehaalde snelheden kunnen ook worden gehaald met simpele en goedkopere aanpassingen aan het bestaande GSM-netwerk. UMTS is geen must, aldus het rapport. Had iedereen dat maar eerder geweten.

NRC Webpagina's
25 januari 2001

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad