U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Dossier Telecom

Nieuws

Achtergrond

Telecomaanbieders

Discussie

Cahier veiling mobiele-telefoniefrequenties

Organogram van de Nederlandse telecomsector

Links








Reacties

Opnieuw ruzie over veiling frequentie

Door een onzer redacteuren
DEN HAAG, 1 NOV. Telecombedrijf Versatel heeft op de ochtend dat de veiling van telecomvergunningen voor UMTS (mobiele internet) begon concurent Telfort impliciet aangeboden uit de veiling te stappen. Versatel deed dit aanbod in ruil voor toegang tot de markt voor mobiele telefonie.

Telfort, een volle dochter van British Telecom, heeft het aanbod van de hand gewezen omdat de veiling al was begonnen. Dit heeft de advocaat van Telfort, mr. M. Snoep, vanochtend verklaard tijdens een hoorzitting over de omstreden UMTS-veiling, georganiseerd door het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Versatel onkent met klem op die ochtend zo'n aanbod te hebben gedaan. "Dit is puur modder gooien", aldus bestuurder M. van der Heijden van Versatel. Volgens hem zou juist Telfort Versatel hebben benaderd om de veiling te praten. Vervolgens zou Versatel dat juist hebben geweigerd. Op de hoorzitting van vanochtend kwam de 'dreigbrief' aan de orde die Telfort later tijdens de veiling aan Versatel heeft gestuurd. Deze dreigbrief vormde voor Versatel aanleiding om de veiling te verlaten en daarmee kwam de veiling ook meteen ten einde. Een van de gevolgen hiervan was een, in vergelijking met Engeland en Duitsland, tegenvallende opbrengst voor de Nederlandse overheid. Volgens Versatel was de brief in strijd met de veilingregels en kon het daardoor niet verder bieden. Telfort dreigde met juridische procedures als Versatel op onrechtmatige wijze zou doorgaan met bieden. Volgens Telfort beschikte Versatel niet over de financiële middelen om door te bieden.

NRC Webpagina's
1 november 2000

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad