U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Dossier Telecom

Nieuws

Achtergrond

Telecomaanbieders

Discussie

Cahier veiling mobiele-telefoniefrequenties

Organogram van de Nederlandse telecomsector

Links








Reacties

KPNQwest schroeft ambitie terug


Snelle resultaten of snelle groei. Tot voor kort kozen telecombedrijven voor het laatste. Maar KPNQwest wil eerder winst gaan maken. Een nieuwe trend?

Door onze redacteur MICHIEL VAN NIEUWSTADT

ROTTERDAM, 25 OKT. "Dat zou wel heel dom van ons zijn." Dit stellige antwoord gaf bestuursvoorzitter Paul Smits vorige week op de vraag of KPN de bouw van zijn supersnelle DSL-net (Digital Subscriber Line) vertraagt nu het bedrijf krapper bij kas zit. De ambities van KPN zijn weliswaar teruggeschroefd - van 100.000 aansluitingen eind dit jaar naar 60.000 80.000 -, maar dat is een gevolg van technische problemen, niet van mindere ambities. De logica achter Smits stellingname is eenvoudig en was tot voor kort gemeengoed in de telecombranche: KPN móet investeringen doen om mee te doen op deze veelbelovende groeimarkt. Verliezen op korte termijn horen daar bij.

Vreemd genoeg staat de analyse van Smits op het eerste oog lijnrecht tegenover de gisteren aangekondigde koerswijziging van KPNQwest. Deze KPN-dochter zet juist wèl de rem op investeringen in zijn snelle DSL-net, een variant op de technologie van moeder KPN, bedoeld voor bedrijven.

KPNQwest mikt op 5.500 in plaats van 25 30.000 klanten eind volgend jaar. In plaats van 50 miljoen euro wordt er de komende drie jaar 300 miljoen euro geïnvesteerd. Dankzij het lagere ambitieniveau behaalt KPNQwest al in het vierde kwartaal van 2001 een positief resultaat voor rente en afschrijvingen (de zogeheten ebitda). Dat is een jaar eerder dan gepland. "De ambities zijn behoorlijk fors teruggeschroefd' , erkende vanmorgen financieel bestuurslid Willem Ackermans. Het bleek voor KPNQwest problematisch snel zaken te doen met lokale telecombedrijven zoals Deutsche Telekom en France Telecom. Maar Ackermans erkent deze praktische problemen niet de enige reden zijn voor de aangepaste koers. "De markt heeft ons geleerd dat het belangrijk is snel winstgevend te zijn." Het financieel bestuurslid wijst erop dat KPN investeringen in andere diensten op niveau zal houden. Het leveren van bewegende videobeelden en het beheren van websites van bedrijven blijven cruciale groeimarkten. Toch is de hoofdlijn duidelijk: KPNQwest verkiest winst boven groei in DSL, een markt waarop het bedrijf in juli nog trots het Europees leidersschap claimde. In september maakte KPNQwest al een einde aan de plannen voor het Verenigd Koninkrijk en Italië. Gisteren werd duidelijk dat KPNQwest bestaande klanten blijft bedienen slechts een handvol landen , Duitsland, Frankrijk, Zwitserland, Italië en Finland. Begin dit jaar waren er plannen voor 14 landen. "Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald", zegt Ackermans.

Zet KPNQwest met zijn voorzichtigheid een nieuwe trend? In dat geval zouden plannen voor snelle breedbandverbindingen vertragingen kunnen oplopen. Niet alleen op het telefoonnet, maar ook op de kabel. De financiële slagkracht van UPC is door de gekelderde koers van de kabelmaatschappij ook niet meer wat zij was.

KPNQwest keert op zijn schreden terug in het volle licht van de publiciteit. Een Londense analist wijst erop dat concurrenten als Viatel en Complatel in stilte hetzelfde hebben gedaan. Hun ambities voor snelle netwerken zijn zelfs nooit vertaald in investeringsplannen. Ook de gekelderde beurskoers van Versatel staat ongetwijfeld niet los van de voorzichtige DSL-plannen van dit bedrijf. Uiteindelijk, zegt de Londense analist, zal KPNQwest een nieuwe methode moeten verzinnen om middelgrote bedrijven snelle verbindingen te leveren. "Beleggers hebben geen geld over voor ambitieuze bedrijfsplannen. Als KPNQwest via overnames een net wil bouwen is dat misschien een andere kwestie."

NRC Webpagina's
25 oktober 2000

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad