U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Dossier Telecom

Nieuws

Achtergrond

Telecomaanbieders

Discussie

Cahier veiling mobiele-telefoniefrequenties

Organogram van de Nederlandse telecomsector

Links








Reacties

Vrije telecommarkt is fabeltje


De liberalisering van de Nederlandse telecommarkt, een proces dat op 1 juli 1997 formeel werd ingezet, komt maar moeilijk op gang. De onafhankelijke toezichthouder op de telecommunicatie, Opta, concludeerde in mei van dit jaar dat KPN na drie jaar nog steeds een ijzeren greep heeft op de telecommarkt. Het marktaandeel van de oud-monopolist in de 'vaste' telefonie bedraagt nog steeds ruim 90 procent. Op lokaal niveau is er vaak helemaal geen concurrentie voor KPN. KPN heeft inmiddels ook op de internetmarkt een dominante positie, met een marktaandeel van 30 procent.

Deels is de trage liberalisering het gevolg van conservatisme onder consumenten. Maar bovenal beschikt Opta niet over voldoende instrumenten om concurrentie af te dwingen. Bij KPN ontbreekt hierdoor de prikkel om de toelating van derden op zijn landelijke netwerk te faciliteren. Hierdoor zijn andere telecombedrijven dan KPN veelvuldig gedwongen de gang naar de rechter te maken.

De situatie lijkt de laatste tijd zelfs te verslechteren. Tele2, een telecomaanbieder die telefoonlijnen huurt bij KPN, besloot onlangs zijn tarieven voor het internetgebruik te verhogen. In de daluren vroeg Tele2 tot voor kort 2 cent per minuut aan zijn klanten, terwijl het aan KPN 3,5 cent moet betalen, een situatie die niet langer te handhaven was. Het tarief dat KPN in de daluren aan zijn abonnees berekent, bedraagt nog wel 2 cent per minuut.

In een recent marktonderzoek van de Nationale Telecom Monitor wordt de door Opta geschetse situatie opnieuw bevestigd. Volgens de Monitor, een samenwerkingsverband van de commerciële onderzoeksbureaus Intercai, Claritas en Directview, neemt KPN 97 procent van de Nederlandse huishoudens voor zijn rekening. In de zakelijke markt voor vaste telefonie, waar Versatel onder andere actief is, ligt dat percentage ook boven de negentig.

Zeven procent van de huishoudens gebruikt ook andere aanbieders, zoals Tele2 en Onetel. Het gaat hier om zogenaamde carrier-selectbedrijven, waarbij de beller een speciaal nummer moet bellen alvorens hij het eigenlijke telefoonnummer kan draaien. Deze wat omslachtige handeling kan worden omzeild door carrier-preselect te bellen, maar de invoering van dit belsysteem, officieel op 1 januari 2000, is ernstig vertraagd door problemen in de KPN-centrales en bij de KPN- administratie. Opta en KPN zijn hierover in een rechtszaak verwikkeld.

De wet schrijft voor dat het bestaansrecht van Opta elke vier jaar moet worden getoetst. Een woordvoerder meldt dat een onderzoeksbureau inmiddels is begonnen met het maken van een evaluatie van de liberalisering van de telecommarkt. Volgend jaar beslist de Tweede Kamer over het lot van Opta.

NRC Webpagina's
21 oktober 2000

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad