U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Dossier Telecom

Nieuws

Achtergrond

Telecomaanbieders

Discussie

Cahier veiling mobiele-telefoniefrequenties

Links






Reacties

Libertel wil af van stuntprijzen

Door een onzer redacteuren
MAASTRICHT, 1 FEBR. De omvangrijke kortingen op mobiele telefoons moeten zo snel mogelijk worden afgeschaft. Dat zegt directievoorzitter John de Wit van Libertel.

Andere telecombedrijven zijn het met hem eens, maar kunnen hierover geen afspraken maken, omdat die in strijd zouden zijn met de regels van de toezichthouders OPTA en NMa (mededinging). ,,Het wordt tijd dat het bespreekbaar wordt'', zei De Wit gisteren in een gesprek op het hoofdkantoor van Libertel in Maastricht. Libertel heeft de NMa gepolst over afschaffing, maar heeft nog geen antwoord gekregen.

De vijf aanbieders in Nederland van mobiele telefonie - KPN, Ben, Telfort, Libertel en Dutchtone - waren vorig jaar ten minste 750 miljoen gulden kwijt aan 'subsidies' aan klanten, aldus De Wit. Elke mobiele telefoon die in Nederland wordt verkocht, wordt nu voor minstens 200 gulden gesubsidieerd door bedrijven in de sector. De apparaatjes worden door de bedrijven terugverdiend met opbrengsten uit telefoonverkeer. De 'subsidies' dateren uit de tijd dat dure mobiele telefoontjes een drempel waren voor consumenten.

De Wit vindt het systeem achterhaald, gezien de sterk verlaagde prijzen van mobiele telefoons, en zegt dat hij het geld liever op een andere manier teruggeeft aan de klanten. Dat kan bijvoorbeeld door verlaging van tarieven. Afschaffing van de kortingen is goed voor de ,,transparantie van de markt'', aldus de topman.

Een woordvoerder van Dutchtone voegt hieraan toe dat de kortingen niet in het voordeel zijn van de consument, omdat telecombedrijven minder kunnen investeren in nieuwe technologische ontwikkelingen.

De andere telecombedrijven voelen echter weinig voor een ronde-tafelgesprek zoals libertel dat voor ogen heeft. ,,Het is een commerciële beslissing en die willen we zelf nemen'', zegt een woordvoerder van Telfort. ,,Over markt-issues moet je niet willen praten'', aldus een woordvoerder van Ben.

Libertel zou eenzijdig kunnen besluiten tot de afschaffing van de subsidies, maar dan zou het bedrijf zich ,,afsluiten van de groei'', zegt De Wit. Volgens de topman draaien de telecombedrijven in een vicieuze cirkel. Iedereen wacht af of de tegenpartij het voortouw neemt. Maar ,,het wantrouwen naar de concurrent is te groot'', zegt De Wit, en dus gebeurt er niets. ,,Als de NMa zegt dat we met elkaar mogen praten, zitten we morgen aan tafel.''

Ben vindt dat het al een stap in de richting van afschaffing heeft gezet. Het bedrijf heeft de prijzen van zijn toestellen waarbij de abonnements- en gesprekskosten vantevoren worden betaald (prepaid) verhoogd tot 350 gulden, om ze minder aantrekkelijk te maken voor fraude, aldus de woordvoerder. Het bedrijf is niet bang voor het verlies van marktaandeel omdat de meeste klanten van Ben reguliere abonnementhouders zijn, ,,en dat zijn trouwere klanten dan bezitters van pre-paid kaarten''.

NRC Webpagina's
1 februari 2000

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad