U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Dossier Telecom

Cahier KPN Mobile

Nieuws

Beursgang

NTT Docomo

E-Plus

Cahier Frequentieveiling

Dossier KPN

Bedrijfsprofiel

Links






Reacties

Beursgang Japanse mobiele telefonie
Door onze correspondent
Met succes heeft Japans grootste onderneming voor mobiele telefonie, NTT DoCoMo, vandaag zijn debuut op de beurs gemaakt, de grootste beursgang ooit.

NTT DoCoMo is een dochteronderneming van Japans telecommunicatiegigant NTT, een voormalig staatsbedrijf, dat 2.130 miljard yen (ruim 33 miljard gulden) hoopte te verdienen met de verkoop van een derde van de aandelen DoCoMo. De aandelen waren aangeboden voor 3,9 miljoen yen (ruim 60.000 gulden) maar gingen vanmorgen voor een prijs van 4,6 miljoen (72.000 gulden) van de hand. Het aandeel sloot op 4,65 miljoen. Handel in aandelen DoCoMo vormde vandaag 70 procent van het totale handelsvolume in Tokio.

Met constant dalende aandelenkoersen in Tokio is het enthousiasme voor NTT DoCoMo opvallend. Bij de aankondiging van de verkoop enige tijd terug is dan ook direct door commentatoren genoteerd dat NTT DoCoMo een voorbeeld is van de positieve effecten die deregulering en innovatie teweeg kunnen brengen. DoCoMo maakte vandaag bekend een stijging te verwachten van de omzet met 11 procent tot 1,4 biljoen yen in het boekjaar dat op 31 maart volgend jaar afloopt. Het bedrijfsresultaat gaat echter licht omlaag naar 139 miljard yen (ruim 2 miljard gulden). De enige schaduw over de toekomst van DoCoMo werpt de verwachte overname door DoCoMo van een andere NTT-dochter, die schulden met zich mee zal brengen.

Mobiele telefonie beleefde in Japan pas in 1995 haar grote impuls. Toen kwamen plots concurrenten voor DoCoMo op de markt met het goedkopere Personal Handyphone System (PHS), dat slechts beperkte reikwijdte en gebruiksmogelijkheden biedt.

De markt explodeerde in drie jaar tijd van krap 3 miljoen abonnementen tot ruim 42 miljoen afgelopen maand. Het dure NTT DoCoMo moest zijn prijzen verlagen en heeft een marktaandeel van 57 procent weten vast te houden. Het is qua beurswaarde nu het derde bedrijf in Japan, na moederbedrijf NTT zelf en autogigant Toyota. De eigenlijke naam van NTT DoCoMo (een woordspeling: `NTT-waar-dan-ook') is NTT Mobile Communications Network Inc.

NRC Webpagina's
9 mei 2000

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad