Mobieltje in Japan niet aan te slepen
Door onze correspondent HANS VAN DER LUGT
TOKIO, 13 MEI. Voor jongeren in Japan betekenen mobiele telefoons vrijheid. Zeker nu het
mogelijk is om mobiel te internetten.
Soms blijkt het principe van de vrije markt nog wel eens te functioneren
in Japan, zoals blijkt uit de manier waarop de mobiele telefoon de vaste telefoon
verdringt. Een telefoonaansluiting kost 1.540 gulden plus de kosten van het
apparaat zelf, terwijl een mobiele telefoon al verkrijgbaar is vanaf het symbolische
bedrag van 2 cent (1 yen). Het aantal mobiele telefoons is in Japan nu groter
dan het aantal vaste.
Veel jongeren in Japan peinzen niet eens meer over het nemen van een vaste
aansluiting want veel tijd besteden ze toch niet thuis. Woonruimte is verschrikkelijk
duur en dus zijn appartementen die een student of zelfs een werkende vrijgezel
zich kan permitteren zo groot als het spreekwoordelijke konijnenhok. Vrije
tijd besteedt men buiten de deur en in een stad met 12 miljoen inwoners als
Tokio is het dan handig als je je vrienden per mobiele telefoon snel kunt
lokaliseren. Ook de vele vrijgezellen die voor gemak en kosten liever bij
hun ouders blijven wonen zijn dankzij het mobieltje af van het gezeur van
moeder dat ze zo lang aan de telefoon hangen.
Tegenwoordig zijn de jongeren iets stiller geworden. Vaak staan ze nog
slechts gebiologeerd op straat of in de trein naar hun mobieltje te kijken,
terwijl ze de met de duim vingervlug het cijferpaneel bedienen. Dit zijn de
mobiele internettelefoons, waaronder de populaire i-mode van NTT DoCoMo. ,,We
willen dat KPN Mobile ook deze technologie doorvoert'', zei DoCoMo president
Keiji Tachikawa afgelopen dinsdag bij bekendmaking van de 15 procent deelname
van DoCoMo in KPN Mobile.
De i-mode gebruiker heeft direkt e-mail want het telefoonnummer is met
toevoeging van @docomo.ne.jp tevens e-mail adres. Voor internet moeten de
homepages zijn aangepast voor de compacte versie van de internet-taal HTML
die de i-mode gebruikt. Deze internet-sites springen als paddestoelen uit
de grond, zegt een verkoper in een DoCoMo-winkel. De concurrentie moet dit
erkennen: ,,Er zijn meer sites voor i-mode'', zegt woordvoerster Mitsuyo Someno
van IDO. IDO en partner DDI zijn de grote concurrenten van DoCoMo en brachten
in april vorig jaar een vergelijkbare internet-telefoon p[ de markt. De i-mode
was er eerder en dus moet de concurrerende EZWeb het nu doen met 1,8 miljoen
abonnees, tegen zo'n zes miljoen voor i-mode.
De enorme groei van de markt voor mobiele telefoons is te danken aan deregulering
in 1994. Een reeks van concurrenten als het genoemde IDO, een dochter van
Toyota, stort zich op de markt die werd gedomineerd door het voormalige staatsbedrijf
NTT en dochter DoCoMo. Naast het landelijke net van DoCoMo kwamen er bedrijven
met de goedkopere personal handy phones die alleen in een bepaalde regio functioneerden.
Met afbraakprijzen haalden deze bedrijven de jonge consument aan boord.
DoCoMo bleef vooroplopen qua techniek, zoals het bedrijf demonstreerde
met de introductie van i-mode in februari vorig jaar. Het bedrijf kan voortbouwen
op allianties met technologisch sterke bedrijven als NEC en Mitsubishi. Onder
de vleugels van DoCoMo zijn deze bedrijven voor de koper van een DoCoMo-telefoon
alleen te herkennen aan de eerste letter in de type-aanduiding: N of M. Typerend
is dat Sony geen telefoons maakt voor DoCoMo maar voor de concurrent IDO.
Vooralsnog is het de i-mode die kampt met een te grote populariteit. Momenteel
verschijnt er een bericht van DoCoMo zelf op de telefoon met de mededeling
dat de e-mail service van 's ochtends 13 mei kort wordt onderbroken wegens
uitbreiding van de ondersteunende apparatuur. Door de harde groei konden de
computers van DoCoMo het elektronische verkeer de laatste tijd niet meer bijhouden
en traden storingen op. In veel winkels in Tokio is de i-mode uitverkocht.
Alleen niet bij de officiële winkels van DoCoMo zelf waar de klant echter
wel de hoogste prijs betaalt.
Standaard heeft de telefoon een menu waar men kan kiezen uit nieuws, banken,
weerbericht, woordenboeken of informatie over concerten en restaurants. Onder
karaoke kan men bijvoorbeeld even kijken of er in de buurt een karaoke-bar
is te vinden. Adres en telefoonnumer verschijnen in beeld en men hoeft slechts
op de 'bel'-toets te drukken om telefonisch te informeren of er op dat moment
een karaoke-kamer vrij is. Voor de vele jonge gebruikers duiken allerlei gadgets
op. Van antennes die oplichten als je telefoon rinkelt tot een, op de mobiele
telefoon aan te sluiten, minicamera waarmee simpele portretfoto's zijn te
maken die zo per e-mail naar een vriend zijn te sturen.
Zij die zich ook dan nog vervelen kunnen het nummer 12345678 draaien. Met
geluk krijgen ze dan de in Japan woonachtige Australiër Chris McMillan
aan de lijn al neemt hij tegenwoordig niet zo vaak meer de telefoon op. Elke
30 seconden gaat zijn mobiele telefoon omdat weer een vreemde het nummer voor
de grap probeert. MacMillan ziet zakelijke kansen en overweegt zijn nummer
te verhuren aan een bedrijf dat bijvoorbeeld een reclametekst zou kunnen laten
horen aan iedereen die belt. Hij denkt aan een huurprijs van ruim 20.000 gulden
per maand. Hij heeft al aanbiedingen tot een half miljoen gulden gehad van
mensen die het nummer willen kopen.