In Najaf zit Saddams geheime dienst overal
Door onze redacteur BERNARD BOUWMAN
NAJAF/BAGDAD, 9 JAN. Shi'ieten in de Zuid-Iraakse stad Najaf getuigen hardop van hun liefde voor de Iraakse leider Saddam Hussein. Maar als er echt
niemand luistert, zeggen ze dat het tegendeel waar is.
Tijdens de Golfoorlog (1991) kreeg een Amerikaanse piloot, zo wil de
overlevering, opdracht om de moskee van imam Ali (de schoonzoon van
de profeet Mohammed) in de Iraakse stad Najaf te bombarderen. ,,Maar
hij zou zijn lesje wel leren'', vertelt Ismael Shaboon, de hoofdbewaarder
van de moskee, trots. ,,Elke keer als de piloot zijn raketten op de
moskee richtte, veranderde deze in een blauwe zee. Imam Ali wist dat er
gevaar dreigde en besloot zijn moskee te verdedigen. Na enkele
vergeefse pogingen om aan te leggen, vloog de piloot onverrichterzake
terug. Maar hij werd neergehaald en vertelde zijn verhaal.'' De
hoofdbewaarder wijst op de duizenden mensen die zich bij de ingang van
de moskee verdringen. ,,Iedereen die hier komt, kent het.''
Maar imam Ali, die een centrale plaats inneemt in de shi'itische stroming
binnen de islam, was niet altijd zo alert. Toen aan het einde van de
Golfoorlog een groot aantal shi'ieten (in Irak de meerderheid van de
bevolking) in opstand kwam tegen het regime van Saddam Hussein, deed
imam Ali, die in Najaf begraven is, niets. Ook de Amerikanen en Britten
hielpen de opstandelingen niet, en de shi'ieten werden, ook in Najaf, op
een gruwelijke wijze door de troepen van Saddam afgeslacht. In Najaf
zelf durft niemand over die periode te praten, maar ballingen in Jordanië
vertellen hoe de elitetroepen van Saddam de vrouwen en kinderen van de
shi'ieten op de tanks bonden, en zo de wijken inreden die door de
opstandelingen werden bezet. Als de shi'ieten zo nodig wilden schieten,
vond Saddam, dan toch maar eerst op hun eigen vlees en bloed.
In Najaf zeggen alle shi'ieten hardop dat ze houden van Saddam — want
ze weten dat ze een gebrek aan affectie met de dood moeten bekopen.
,,Geloof niets van wat je hier hoort'', fluistert een bezoeker van de
moskee als we één seconde alleen zijn. ,,De geheime dienst zit hier
overal.'' En dus vertelt hoofdbewaarder Ismael Shaboon ,,graag'' over al
het moois dat de president in Najaf heeft gedaan. Saddam heeft nieuwe
tegels op het plein bij de moskee laten leggen en speciale lampen laten
monteren. Maar terwijl hij over de generositeit van de president praat, is
er geen spoor meer over van de glimlach die hij had bij het verhaal over
de Amerikaanse piloot. Steeds kijkt hij naar de opzichter van de
schoonmakers, wiens bureau we mogen gebruiken en die er `voor de
gezelligheid' bij is blijven zitten. Bij elke vraag kijkt Shaboon meer naar
de grond en begint zijn linkervoet harder te trillen. Was hij treurig toen
Irak tussen 1980 en 1988 oorlog voerde met Iran, waar de overgrote
meerderheid van de bevolking toch shi'itisch is? Ongemakkelijk beweegt
hij op zijn stoel. ,,Iraniërs die hier komen zijn verbaasd dat wij de heilige
plaatsen zo goed onderhouden hebben. Ayatollah Khomeiny (die zelf
enige jaren in ballingschap in Najaf woonde, red.) was een grote
leugenaar, die de Iraniërs de grootst mogelijke onzin over Irak en onze
president heeft verteld.'' Maar zijn er dan geen shi'ieten in Irak die van
Khomeiny houden en misschien wel aansluiting bij Iran willen? Het gezicht
van de hoofdbewaarder loopt rood aan. ,,Als mensen dat al willen, dan
worden ze opgestookt door de CIA. Wij houden van ons land en onze
president.''
In Najaf zijn het alleen de Iraanse bezoekers die de rebelse kant van de
shi'itische boodschap durven te wijzen. Vrijwel alle shi'ieten zien de aarde
als een groot tranendal, waar martelaarschap de roeping is van de ware
gelovige. Werd imam Ali zelf, die volgens alle shi'ieten de profeet
Mohammed na diens dood in 632 eigenlijk had moeten opvolgen maar
pas meer dan twintig jaar later kalief werd, niet lafhartig vermoord? ,,Als
ik hier kom, denk ik ook aan imam Hussein (de zoon van imam Ali, die in
opstand kwam tegen de Ummajjadische kalief Jazied en werd afgeslacht
bij de Iraakse stad Karbala red.)'', zegt de Iraniër Ahmed Mohammed.
,,Hij verzette zich tegen onrecht en tirannie, en moest dat met zijn leven
bekopen. Hij heeft ons geleerd dat we moeten vechten tegen onrecht, wat
de gevolgen ook zijn.'' Iraakse omstanders kijken verschrikt als de
woorden van de Iraniër uit het Farsi in het Arabisch worden vertaald.
Toch weet ook het regime in Bagdad dat veel shie'ieten imam Ali nog
steeds diep vereren en dat de populariteit van de anecdote over de
Amerikaanse piloot een verkapte motie van wantrouwen tegen het regime
in Bagdad is. Enige jaren geleden onstond grote opwinding in Karbala,
een stad op een uur rijden van Bagdad, toen bij de herdenking van de
moord op Hussein de imam opeens op een muur ,,verscheen''. Volgens
sceptici was de verschijning gegenereerd door een diaprojector, maar
veel shi'ieten dachten daar anders over. De Iraakse regering begreep
onmiddellijk dat al te veel presenties van de imam de opstandigheid van
de shi'ieten alleen maar zou vergroten en legde de herdenking in Karbala
aan banden. Zo was in een groot aantal Iraakse steden dit jaar het leger
op de been om te voorkomen dat shi'itische jongeren hun traditionele
voettocht naar Karbala zouden maken en elkaar misschien onderweg op
ideeën zouden brengen. Per auto mocht wel. ,,Dat kunnen ze beter in de
gaten houden wat er gebeurt en iedereen tegenhouden die ze niet
moeten'', zegt een shi'iet in Bagdad, die naar Karbala had willen
wandelen.
De shi'a is aan een nieuwe opbloei bezig. Cassettes met sura's uit de
Koran zijn erg populair. ,,Vroeger waren de scheidslijnen tussen
christenen, sunnieten en shi'ieten in Irak veel minder sterk dan nu'', vertelt
een balling die in Jordanië woont. ,,Als moslim was het zelfs chic om rond
25 december een Kerstboom neer te zetten.'' Maar door de
internationale sancties tegen Irak is dat allemaal veranderd, zegt de
balling. ,,Het leven is zo moeilijk geworden, dat iedereen zich alleen nog
maar op zijn eigen gemeenschap richt. En de onderlinge wrevel is alleen
maar toegenomen.'' Zo raken de moslims in toenemende mate ontstemd
over de christenen, omdat dezen door Westerse hulporganisaties
bevoordeeld zouden worden. En met name shi'itische jongeren, aldus de
balling, zoeken hun heil steeds meer in het geloof. ,,Ze weten wat er na de
Golfoorlog is gebeurd en lijden onder de sancties. Steeds meer shi'ieten
denken dat het allemaal door de sunnieten komt.''
De (overwegend sunnitische) autoriteiten zijn inmiddels aan een
tegenoffensief begonnen. Al langere tijd mogen kerken en moskeeën hun
deuren pas tien minuten voor de eredienst openen, om te voorkomen dat
zij centra voor politieke agitatie worden. En op belediging van een
Iraakse staatsburger door verwijzing naar diens religieuze achtergrond,
staat een gevangennisstraf van ten hoogste vijftien jaar. Al langere tijd
suggereert de Iraakse regering dat Saddam Hussein in de verte verwant is
aan imam Ali. Enige tijd geleden bracht de regering posters in omloop om
dat punt nog eens te onderstrepen.
Maar dergelijke inspanningen hebben weinig succes. Toen twee Iraanse
shi'itische geestelijken in Irak werden vermoord, gingen veel Iraakse
shi'ieten er vrijwel automatisch van uit dat het regime in Bagdad achter de
aanslagen zat. In Zuid-Irak blijven groepen shi'ieten gewapenderhand
actief tegen Saddam. En in Karbala had in november — volgens het
regime — een mislukte moordaanslag plaats op de plaatsvervanger van
Saddam, Izzat Ibrahim. Zeker is dat na die bekendmaking speciale
commando's van het leger op de stad werden afgestuurd om nog eens
duidelijk te maken wie het voor het zeggen heeft in Irak. Volgens de
Amerikaanse regering worden inmiddels ook de shi'itische voorsteden
van Bagdad en het zuiden van het land getroffen door grote
arrestatiegolven. Honderden dissidenten zouden standrechtelijk in
gevangenissen zijn geëxecuteerd.
In Najaf doen de shi'ieten hun best om de religieuze scheidslijnen in Irak
te verdoezelen. Een geleerde die aan de moskee verbonden is, staat er op
enige vriendelijke woorden aan het christendom te wijden. ,,Wij geloven
dat Isa (Jezus) als baby kon praten. Zelfs de Bijbel kent hem die
vaardigheid niet toe.'' En hoofdbewaarder Ismael Shaboon staat er op de
eenheid van de moslims te onderstrepen. ,,Of je nu sunniet of shi'iet bent,
we hebben allemaal te maken met dezelfde God van Liefde'', zegt hij met
nadruk. De medewerker van de geheime dienst knikt goedkeurend.