Van luchtmacht Irak weinig over
Door MENNO STEKETEE
ROTTERDAM, 6 JAN. De Iraakse en Amerikaanse vliegtuigen die gisteren in een luchtgevecht verwikkeld
raakten, waren op de maximale afstand van elkaar waarop dit nog mogelijk is. Bij de
eerste confrontatie tussen twee F-15's en een paar Iraakse MiG-25's die zich een
paar kilometer in de zuidelijke No-fly zone begaven, vuurden de Amerikaanse
toestellen van veraf drie AMRAAM-raketten en een vergelijkbare Sparrow-raket af.
De AMRAAM — de afkorting staat voor: Advanced Medium Range Air-to-Air
Missile — heeft een bereik van meer dan zeventig kilometer.
De AMRAAM-raketten troffen bij vroegere luchtgevechten, zoals tijdens de Golfoorlog en
tegen Bosnisch-Servische vliegtuigen altijd hun doel. Dat dit nu niet gebeurde, wijst erop dat de MiG-piloten direct nadat ze in de gaten kregen dat de projectielen naderden,
rechtsomkeert maakten en zich buiten bereik konden begeven. De MiG-25 is met een
maximale snelheid van driemaal die van het geluid de snelste waarover de Iraakse luchtmacht
beschikt.
Bij het treffen dat een kwartier later volgde, waren de tegenstanders nog verder van elkaar
verwijderd. F-14's afkomstig van het vliegdekschip Carl Vinson vuurden, alweer tevergeefs,
twee Phoenix-raketten af op twee MiG-25's die zich op meer dan 100 kilometer afstand
bevonden.
Het is voor het eerst dat deze 25 jaar oude raket — met een bereik van 200 kilometer — bij
een gewapend treffen door de Amerikanen wordt ingezet.
Bij de twee confrontaties in het Iraakse luchtruim waren volgens een Amerikaanse
woordvoerder in totaal 13 tot 15 toestellen van de Iraakse luchtmacht betrokken.
Dat aanzienlijke aantal zal als een verrassing zijn gekomen: de Iraakse luchtmacht heeft de
jaren na de Golfoorlog (1991) een nogal zieltogend bestaan geleid. Van de oorspronkelijke
inventaris van 700 toestellen deserteerden er in 1991 meer dan honderd naar Iran en werden
er honderden in hun betonnen schuilplaatsen door geleide bommen vernietigd.
Sindsdien ontbreekt het de luchtmacht aan zowat alles: reserveonderdelen, nieuwe elektronica
maar vooral trainingsvluchten. Per jaar maken de Iraakse piloten hooguit zo'n 10 vlieguren: veronder het door de NAVO noodzakelijke geachte minimum van 180 uur.
En het moreel laat ook te wensen over. Er waren gisteren aanwijzingen dat een MiG-23
wegens brandstofgebrek was neergestort. ,,Ze krijgen maar weinig mee', verklaarde een
Amerikaanse woordvoerder. ,,Anders vliegen ze zó naar Iran.'